Hét grote voordeel van een trouwe volger te zijn van de Commissie voor Onderwijs is dat je, wanneer actuele onderwijsvragen gesteld worden in de plenaire vergadering, meteen heel veel herkent en voor een (politiek) commentaar gelijk heel makkelijk kunt verwijzen naar je eerdere commentaren over de thema’s in kwestie in de Onderwijscommissie. Die verwijzingspraktijk kan ik met een heel gerust geweten ook hier bezigen: niet alleen voor de actuele coronavragen, maar ook voor de tweede actuele onderwijsvraag van deze plenaire vergadering over lege brooddozen van kinderen op school.
Overigens waren de vier ingediende vragen over de quarantainemaatregelen (N.B. Eén vragensteller viel af wegens gezondheidsredenen, maar geen nood, er stonden meteen vier interveniënten klaar…) zó actueel dat de bevraagde actuele situatie nog hangende was op het moment van de vraagstelling… Misschien waren die vragen wel geagendeerd als vraag 9 (voorlaatste) op de agenda in de hoop dat het overleg in de zgn. Interministeriële Conferentie (IMC) van de ministers van Volksgezondheid samen met de onderwijsministers die ochtend misschien in de daaropvolgende namiddag alsnog geland zou zijn in het intussen erg bekende, gevraagde en breed gedragen resultaat (versoepeling van de huidige strikte quarantainemaatregelen op school en vervanging door een simpel, duidelijk systeem), maar…helaas.
Dus om een lang verhaal (van 16.22 u. tot 16.50 u.) kort te maken, beste lezer:
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de afschaffing van de quarantaineregels voor gezonde leerlingen van Roosmarijn Beckers, over de oproep om de quarantaineregels voor het onderwijs te versoepelen van Koen Daniëls, over de quarantainemaatregelen in het onderwijs van Loes Vandromme en over de quarantainemaatregelen binnen het onderwijs van Willem-Frederik Schiltz” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen