24 oktober 2024 – Effectiviteit van beleid voor begeleiding van hoogbegaafde leerlingen

Onderwijscommissaris Mercina Claesen stelde haar eerste parlementaire vraag om uitleg, en wel over een thema dat intussen ook al een hele voorgeschiedenis gekend had: het onderwijs aan hoogbegaafden. Voor die voorgeschiedenis verwijs ik graag naar de TALENT-website. Vragensteller Claesen meende dat het toch nog niet zo snor zat met de begeleiding van zulke leerlingen in het gewoon onderwijs en vroeg vooral naar de omvang van zgn. specifieke hoogbegaafdenscholen, naar de evaluatie van het TALENT-project en naar de versterking van het beleid, zoals opgenomen in het regeerakkoord.

Zoveel nieuws bracht de bespreking (nog) niet. Het antwoord van minister Demir bevatte haast uitsluitend al publiek gekende informatie, maar dat krijg je nu eenmaal soms bij bepaalde parlementaire vragen. Interessant was wel dat ze aan haar administratie de opdracht gegeven had om samen met het TALENT-expertisecentrum aan een sterkere kwantitatieve onderbouwing van het ondersteuningsbeleid te werken.

Voorts ging het over de relatie tussen het expertisecentrum en een ander initiatief van vorige legislatuur, namelijk: Leerpunt, waarbij vragensteller Claesen refereerde aan uitspraken daarover van de vorige Onderwijsminister, Ben Weyts. Tot slot meld ik nog graag dat Manu Diercx zijn maideninterventie in de Onderwijscommissie deed met een uitdrukkelijk pleidooi pro domo, in casu zijn partij, dat toch enigszins genuanceerd werd door interveniënt Loes Vandromme, en dat minister Demir rond de rol van de lerarenopleidingen bij dit thema aankondigde dat “we dit kunnen meenemen in het curriculum voor de nieuwe lerarenopleiding dat deze legislatuur zal worden opgemaakt” [nwvr: mijn cursivering]. Dat laatste zou ik dan weer enigszins willen nuanceren…

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio