Onderwijscommissaris Tom Seurs had een stuk in Het Laatste Nieuws (voor abonnees) gelezen en kaartte daarmee nog een ander aspect aan van het toelatingsexamen Geneeskunde, dat dit najaar al heel wat aandacht gekregen had in het Vlaams Parlement. Maar dit type vraag (over de boomende bijlesindustrie) hadden we al eerder gezien, weliswaar voor het leerplichtonderwijs, maar dezelfde redenering komt steevast terug: de overheid kan zo’n commerciële bedrijvigheid niet verbieden, maar er kan wel gezorgd worden voor goed onderwijs tout court en voor aanverwante, veel goedkopere faciliteiten voor studenten, i.c. om het genoemde toelatingsexamen voor te bereiden. En zulke faciliteiten bestaan ook gewoon. Misschien moesten ze nog wel beter bekendgemaakt worden bij studenten.
Eén element uit het antwoord van minister Demir trok nog mijn bijzondere aandacht: het bestaan van een “zevende jaar wetenschappelijke vorming” (bv. in het Atheneum in Hasselt, zoals de minister aanhaalde, maar ook elders), met een doorgedreven programma van wiskunde en wetenschappen, dat net dienstig zou kunnen zijn voor leerlingen die nadien aan het toelatingsexamen Geneeskunde (of bv. ook andere, verplichte starttoetsen) zouden willen deelnemen.
Waarom mijn bijzondere aandacht? Ik vroeg me gewoon af of het bedoelde zevende jaar, dat duidelijk een oudere voorgeschiedenis heeft (nwvr: lang geleden bestond zo’n “prep”(-jaar) (ter voorbereiding van het toenmalige toelatingsexamen burgerlijk ingenieur) overigens aan de universiteit zelf), qua statuut helemaal spoorde met de huidige, decretale mogelijkheden voor zevende leerjaren sinds de aanpassing van de regelgeving (via OD XXXIII van 7 juli 2023: nog twee soorten zevende leerjaren voortaan). Bij het herlezen van het bewuste artikel in de Codex secundair onderwijs (art.133/4, § 1) lijkt zo’n zevende jaar dan te vallen onder de tweede soort zevende leerjaren “gericht op het hoger onderwijs”, maar gelijk wel te onderscheiden van zevende leerjaren in die categorie die specifiek bedoeld zijn voor so-afgestudeerden van een studierichting met arbeidsmarktfinaliteit (dus met onderwijskwalificatie 3) die toegang willen tot een bacheloropleiding.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de stijgende populariteit van bijlesbureaus ter voorbereiding van het toelatingsexamen Geneeskunde van Tom Seurs” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen