19 juni 2025 – Toestemming van ouders voor AI in klas

Manu Diericx had gemerkt dat een nieuwe passage opgenomen was in het model van schoolreglement van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, wat het gebruik van AI betrof. Maar hij vreesde dat de concrete regeling tot bijkomende administratieve lasten en andere problemen zou kunnen leiden en suggereerde een alternatief via de ondertekening van het schoolreglement. Kon dat?

Op gezag van de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC) zei minister Demir dat de suggestie van vragensteller Diericx niet mogelijk was. Maar als een school een programma, dat veilig met de leerlingengegevens omgaat, gebruikt om haar werk beter te doen, dan kan dat in principe zonder dat er eerst toestemming gevraagd moet worden. Om scholen te ondersteunen, konden scholen terugvallen op de visietekst van het Kenniscentrum Digisprong en andere informatie die sinds 2022 over dit thema daar beschikbaar was. Daarnaast liep er nu een juridische analyse over het verantwoorde gebruik van AI in het onderwijs met het oog op richtlijnen en handvatten waarmee scholen AI op een juridisch correcte manier zouden kunnen inzetten.

Op het feit dat het GO! en OVSG hadden laten weten niet de briefregeling van Katholiek Onderwijs Vlaanderen te zullen volgen, kwam geen antwoord van de minister, maar vragensteller Diericx zou zich daarover bij de betrokkenen laten informeren. In zijn intro had hij zich nog dit laten ontvallen: “Ik moet zeggen dat er een aantal heel sterke juristen bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen zitten.” Zeker ik wil mijn betrokken collega’s dat compliment hierbij niet onthouden. Ere wie ere toekomt.

Tot slot herinner ik ook graag aan onze samenwerking met Microsoft ten behoeve van alle leden van onze “Grote WIJ”.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?