Een thema dat Loes Vandromme niet losliet en hét liet háár niet los (cf. voor precedenten: bv. 8 februari 2024 en 16 januari 2025),— kwestie van grammaticale lijdende voorwerpen en dito onderwerpen eventjes scherp te stellen —, en met name wat de meest kwetsbaren betrof. De vraag werd gekoppeld met haar vraag over GTB (Gespecialiseerd Team Bemiddeling).
Minister Demir beschreef nogmaals in welke fase van dit langlopende beleidsproject we aan het eind van dit schooljaar beland waren en had begrip voor bepaalde problemen. Ze herhaalde de twee voor haar cruciale zaken: de drempels die ervaren werden in duaal leren en de zgn. veldverkenning die op dit moment liep voor de uitwerking van een groeifase voor leerlingen die het onderwijs ongekwalificeerd dreigden te verlaten (cf. het hele probleem van vroegtijdig schoolverlaten).
GTB had dit schooljaar de transitietrajecten met eigen middelen voortgezet, met ondersteuning van VDAB in de trajecten over het VDAB-registratiesysteem. GTB zorgde de voorbije jaren steeds zelf voor de contacten met scholen en er was geen toeleiding door VDAB. Vanaf volgend schooljaar zou het ESF-project (Europees Sociaal Fonds) “Leerwegtrajecten” worden uitgerold. Dat project heeft tot doel de jongeren te begeleiden naar het behalen van een startkwalificatie.
Vragensteller Vandromme uitte haar twijfels over de gang van zaken en de nieuwe EFS-leerwegtrajecten waren niet helemaal hetzelfde als de GTB-aanpak. Interveniënt Griet Vanryckegem probeerde nog wel met een verwijzing naar het belang van een correcte oriëntering van leerlingen en naar het idee van zgn. snuffelstages bij Syntra West in Brugge, maar Vandrommes zorg was niet helemaal weg, leek mij. Minister Demir toonde zich zeker wel constructief, maar makkelijk was en bleef deze thematiek allerminst.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de inkanteling van het stelsel leren en werken in duaal leren van Loes Vandromme en over de begeleiding van kwetsbare jongeren op het einde van hun schoolloopbaan van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen