Jan Laeremans meende een tegenstelling te zien tussen het eerdere Actieplan Goed Gedragen van minister Demir en de nieuwe leidraad van het GO! voor een positief leer- en leefklimaat. Niet zo de minister zelf, die van een waardevolle aanvulling sprak. En passant werd ook nog even naar het stuk van Bart Eeckhout in De Morgen destijds over de vanzelfsprekendheid van een en ander verwezen, alsook naar Running the Room van Tom Bennett, bij wie de minister de mosterd voor haar eigen actieplan gehaald had, wat mij op 19 november 2025 al deze vraag deed stellen: “Mag ik het opmerkelijk vinden dat anno 2025 blijkbaar een Engelse gedragsexpert nodig is, Tom Bennett, om op zoiets te komen als remedie voor gedragsproblemen op school?” Recenter in het rijtje is nog de gids/leidraad “Samen bouwen aan gewenst gedrag op school. Startpunt voor je gedragsbeleid”.
Samengevat: opnieuw een herhaling van wat op dit vlak gaande was in het beleid van de minister. Ik vond wel dat ze nogal snel weer in comparatieve termen sprak over de zaak van zeg maar, tucht op school: “…zoals wij dat gekend hebben.”, alsof in dat niet nader bepaalde verleden iedereen op school de braafheid zelve was.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de nieuwe leidraad van het GO! voor een positief leer- en leefklimaat van Jan Laeremans” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen