16 januari 2025 – Performantie van CLBch@t

Een klein jaar geleden kregen we in de Onderwijscommissie een vraag over een eerder jaarverslag en haast vier jaar geleden ging het ook al over de link tussen het toenemend aantal vragen in CLBch@t en de toenmalige coronacontext. Nu was het de beurt aan Karolien Grosemans over het jaarverslag 2023-2024, vooral met vragen naar de verdere opvolging van enkele vaststellingen daarin.

Gelet op de grote meerwaarde van dit instrument wilde minister Demir er zeker in blijven investeren. Maar het instrument werkte aanvullend en verving de (CLB-)leerlingenbegeleiding niet. Vervolgens legde vragensteller Grosemans de link met een actuele gebeurtenis: de recente open brief van CLB’ers maar ook heel wat andere onderwijsbetrokkenen over het probleem van (ernstige) gedragsstoornissen van leerlingen waarmee scholen te kampen hadden. Zeker ook in het kader van het lerarentekort een relevante, maar moeilijke kwestie. En het geeft mij de gelegenheid om nog iets extra’s toe te voegen, namelijk: de constructieve opiniebijdrage van onze eigen directeur-generaal Bruno Vanobbergen in De Standaard (voor abonnees) van 20 januari 2025.

De thematiek vond ook steun bij onderwijscommissarissen Loes Vandromme en Mercina Claesen. De minister wees er tot slot op dat dit probleem het onderwijs oversteeg. Zij zou er samen met haar collega van Welzijn, Caroline Gennez, voort aan werken, wat overigens, wat die samenwerking betrof, spoorde met de denkpiste van Vanobbergen.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de performantie van CLBch@t van Karolien Grosemans” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio