15 november 2023 – Extreemrechts en islamextremisme in scholen

De échte politieke aandacht tijdens deze plenaire vergadering ging uiteraard naar het actualiteitsdebat over het nieuwe stikstofakkoord binnen de meerderheid, maar na héél lang wachten waren er nadien toch ook nog twee onderwijsthema’s bij de actuele vragen: goed voor in totaal vijf stuks. Bij het eerste thema vielen meteen de verschillende titels van de vragen op: Thijs Verbeurgt had het over extreemrechts én moslimextremisme in scholen, Jan Laeremans alleen over het tweede. Niet onverwacht wellicht. Dat verschil, bedoel ik, want het thema zelf had ik niet meteen verwacht. De pers”belangstelling” (cf. ook een artikel in De Tijd et al.) dateerde al van enkele dagen geleden. Vandaar wellicht. Mijn “niet-verwachting”, bedoel ik. We hadden het (alleszins gedeeltelijk of eerder indirect, zo je wilt) nog wel over het thema gehad in de commissievergadering van 26 oktober 2023. Zouden we, vanuit het perspectief van het beleidsdomein Onderwijs, nog iets nieuws (in vergelijking met 26 oktober c.q. de vermelde mediabronnen) vernemen?

Het antwoord? L’histoire se répète… en ik ga dat in tegenstelling tot interveniënt Jean-Jacques De Gucht niet vertalen, want heb meer vertrouwen in wie dit leest dan hij in zijn collega-Vlaams Parlementsleden. Alle zaken van 26 oktober passeerden weer de revue, maar ook zaken als de zgn. LIVC R’s en andere tot en met de vurige wens van Jean-Jacques De Gucht i.v.m. de hervorming van het levensbeschouwelijk onderwijs (nadien ondersteund overigens door vragensteller Thijs Verbeurgt, maar ook dat was niet nieuw). Het stukje politiek theater dat aan het eind ook nog even opgevoerd werd, was te verwachten, maar kon mij niet bekoren. Op naar het tweede en laatste onderwijsthema bij de actuele vragen.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio