15 mei 2025 – Performante Vlaamse talentstrategie en resultaatgericht opleidingsbeleid

Na eerdere vragen om uitleg van Griet Vanryckegem en Koen Daniëls over een andere VOKA-paper op 24 april 2025 richtte Kristof Slagmulder de aandacht hier op de VOKA-paper “Leren om te groeien”.

Naast heel wat herhaling van relevante elementen van het voorliggende thema tijdens voorgaande gelegenheden (beroepskwalificaties, RTC’s, STEM-agenda 2030, Talentcenters, Industrieforum, verbreding van werkplekleren voor jongeren in de dubbele en arbeidsmarktfinaliteit) vond ik vooral deze elementen boeiend:

  • op korte termijn zou minister Demir een rondetafel over duaal leren organiseren met werkplekken en opleidingsinstellingen om de drempels ter zake op de … euh… tafel te krijgen;
  • wat de door vragensteller Slagmulder aangehaalde versnippering in het opleidingsaanbod voor volwassenen en de samenwerking tussen de CVO’s, Syntra en VDAB betrof, werkten de administraties Onderwijs en Werk, in nauwe samenwerking met het kabinet van minister Demir, aan een plan van aanpak voor een uitgaventoetsing voor de arbeidsmarktgerichte opleidingen voor volwassenen; geplande oplevering van die oefening: april 2026;
  • ook de oefening over de inschrijvingsgelden in het volwassenenonderwijs liep; de geplande evaluatie van het hele, nieuwe financieringssysteem kon in de vorige legislatuur nog niet doorgaan, maar de monitoring van de beleidsdoelstellingen van het financieringssysteem bleef wel doorlopen; het laatste monitorrapport leverde al conclusies op, die de minister nu nog eerst met het onderwijsveld wilde bespreken;
  • vragensteller Slagmulder haalde nog de algemene kernpunten uit de VOKA-paper aan (lees: pro meer efficiëntie van het aanbod), waarvoor hij een mooie bomenmetafoor in petto had, maar vooral toonde hij zich daarbij een verdediger van het volwassenenonderwijs, en zeker van hun vaktechnisch gerichte opleidingen; interveniënt Loes Vandromme deed dat ook, maar voegde daaraan de dimensie van de persoonlijke ontwikkeling toe (cf. ook in deeltijds kunstonderwijs), een bekommernis die niet meteen gedeeld werd, gelet op de besparingen, door de minister.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio