14 november 2024 – Verenigbaarheid van reaffectaties met modern hr-beleid in scholen

Loes Vandromme legde de vinger op een ouder, maar nog altijd relevant zeer op het vlak van de personeelsinzet in het onderwijs: het domein van de vaste benoeming, van reaffectatie (door de Vlaamse ReaffectatieCommissie) en van de relatie met onderwijskwaliteit. Een regeling die tot stand gekomen was in een tijd van lerarenoverschot, terwijl vragensteller Vandromme een regeling voorstond die duurzamer zou zijn en die zowel in tijden van lerarentekort als van lerarenoverschot werkbaar zou zijn. Ze verwees daarvoor vooral naar een passage in het rapport van de Commissie van Wijzen (p.91-92: affectatie van personeel aan een schoolbestuur i.p.v. aan een school). In het Vlaamse regeerakkoord (p.139 en 142) kwamen de woorden modern hr-beleid ook bij Onderwijs enkele keren voor, maar de bestaande reaffectatieregeling stond daar haaks op. Hoe zag minister Demir een en ander?

De minister legde de hele reaffectatieregeling uit, die inderdaad onlosmakelijk verbonden was met de vaste benoeming. Voor de modernisering van het personeelsstatuut zou er een verfijning komen van de vaste benoeming, maar dat was voorwerp van het sociale overleg. Het aantal gevallen waarin de Vlaamse ReaffectatieCommissie tussenkwam, was tegenwoordig al bij al beperkt, maar er zou dus, samen met het onderwijsveld, in de komende periode gewerkt worden rond dit belangrijke thema. In de huidige fase van de legislatuur was het inderdaad allemaal nog wat vroeg voor deze vragen, maar dat gold voor wel meer vragen van de afgelopen weken. Hopelijk weten we over een jaar of twee meer. Afwachten.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de verenigbaarheid van reaffectaties met een modern hr-beleid in scholen van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio