14 november 2024 – Kinderrechtencommissariaat over stijgende druk op CLB

Het Kinderrechtencommissariaat had de CLB’s bevraagd. Op 6 november 2024 was het rapport daarover gepubliceerd. Daarin stonden vier herkenbare topproblemen. Hoe zou minister Demir daarmee aan de slag gaan? Dat waren, heel kort samengevat, de vragen van vragensteller Loes Vandromme en Marcina Claesen. Het thema sloot ook aan bij de vragen om uitleg over diagnose en labels van een week eerder.

Minister Demir schetste de zgn. draaischijffunctie van de CLB’s, die door de gestelde problemen in het gedrang kwam en voegde enkele financiële cijfers toe van de vorige legislatuur. Door vragensteller Claesen werd ook, zoals de week voordien, een link gelegd naar een relevante vraag om uitleg in de Commissie voor Welzijn twee dagen eerder: daar had minister Gennez gewag gemaakt van een afstappen van het zgn. doorverwijsmodel in hoofde van de CLB’s.

Naast een bevestiging van de centrale thematiek in repliek en interventies voegde interveniënt Line De Witte nog de budgettaire perikelen uit het gezamenlijke optreden van onderwijs- en zorgkoepels van de week voordien toe, waarop minister Demir nogmaals haar versie van het indexatieverhaal van de werkingsmiddelen gaf (cf. ontwerp van Programmadecreet, Memorie van Toelichting, art.52, p.24 ev.; Nota aan de Vlaamse regering, punt 8 bij beleidsdomein Financiën en Begroting).

Wellicht de belangrijkste conclusie: misschien niet alle, maar toch heel veel heil moest komen van een versterkte as Onderwijs-Welzijn (lees: samenwerking en overleg, ook met de CLB’s zelf).

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio