Loes Vandromme had redenen om aan te nemen dat het aantal leerlingen dat met toestemming van de directie een tijdlang afwezig was ‘wegens persoonlijke redenen’ onder de zogenaamde code P, jaar na jaar steeg. Ze vermeldde daarbij enkele relevante cijfers en vermoedde een probleem. Reactie van minister Weyts?
Die was een stuk voorzichtiger in zijn oordeel, gelet op de onzekere impact van corona op die bewuste P-codecijfers. Er was daarin moeilijk een lijn te trekken, aldus de minister. Rond Tijdelijk Onderwijs aan Huis, waaraan vragensteller Vandromme gerefereerd had als mogelijke oplossing, zou een onderzoeksrapport opgeleverd worden eind 2022.
Interveniënt Steve Vandenberghe vroeg naar een analyse van de motieven achter de P-codes, waarop de minister op zijn beurt aan Vandenberghe vroeg wat met zo’n analyse dan vervolgens gedaan zou moeten worden. Meer regelgeving? Zelf had de minister nogal vertrouwen in de schooldirecteurs die zo’n P-code toekenden en wilde eerst toch liever “coronavrije” cijfers op dat vlak.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het stijgende aantal leerlingen dat op school afwezig is om persoonlijke redenen van Loes Vandromme” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen