Vooraleer deze drie vragen om uitleg (nwvr: een vierde verwante vraag van Brecht Warnez was ingetrokken door de vragensteller) behandeld werden vanaf 16.50 u, was er nog eerst een relatief uitgebreide bespreking geweest van het jaarverslag 2023-2024 van het Kinderrechtencommissariaat. Op 14 november 2024 hadden we al een stuk van dat verhaal gehoord in een vraag om uitleg en bovendien, zoals minister Zuhal Demir na de omstandige presentatie door Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens van antwoorden op de vooraf door de onderwijscommissarissen ingediende vragen terecht zelf opmerkte, werden naar aanleiding van het voorliggende jaarverslag heel wat concrete thema’s herhaald die net bij meerdere gelegenheden de afgelopen maanden al voorwerp van gesprek in de Onderwijscommissie of de plenaire vergadering geweest waren. Of die werkwijze excelleert in een efficiënt gebruik van de werktijd laat ik aan de lezer over, die intussen mijn eigen houding ter zake wel kent…, maar ikzelf besluit uit die situatie alvast dat een eenvoudige verwijzing (cf. supra) naar de bewuste bespreking zonder verder commentaar hier wel zal volstaan.
Door die tijdsbesteding trouwens werd besloten om van de meerdere geagendeerde vragen om uitleg (nwvr: twee andere vragen van Nawal Maghroud werden nogmaals uitgesteld (ingediend op 22 resp. 25 januari 2025…) alsook enkele interessante vragen om uitleg over ziekteverzuim) alleen de vragencluster over studievoortgang in het hoger onderwijs te behandelen. De vragencluster van de drie overblijvende vragenstellers mocht dan wel betrekking hebben op de studievoortgang, elke vragensteller had wel een eigen focus: onbedoelde gevolgen van de huidige regeling in het bewuste decreet over de instroom en het optimaliseren van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs en overige organisatorische aspecten van het hoger onderwijs en de geplande aanpak van starttoetsen (Maghroud); vroegtijdige uitval en studiekeuze (Seurs); relatie met verhoging van het (federale) plafond voor studentenarbeid (Slagmulder).
Minister Demir begon met de bestaande decretale regeling te beschrijven en de voorgeschiedenis ervan. Voor een duidelijke kijk op de impact van de zgn. “drempelbeslissing” (in het decreet van 15 juli 2022) was het nu trouwens nog te vroeg en bovendien was de evaluatie van de studievoortgangsmaatregelen tout court pas gepland voor 2029. Vervolgens legde de minister de ontwikkelingen bij de Columbusproef uit, die we deels ook al kenden. Over de studentenarbeidskwestie zei ze dat er een impact kon zijn op studieresultaten, maar of de bedoelde verhoging een extra invloed zou hebben, dat was moeilijk te voorspellen. In de regelgeving was er alleszins wel ruimte voor hogeronderwijsinstellingen om rekening te houden met studenten die studeren en arbeid combineren. Studentenarbeid kon overigens ook voordelen bieden. De minister zag geen contradictie tussen Vlaams beleid en federaal beleid, waarmee ze de ‘communautaire uitdaging’ van vragensteller Slagmulder pareerde.
Uit de bijkomende vragen onthoud ik nog:
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het drempelsysteem in het hoger onderwijs van Nawal Maghroud, over maatregelen om drop-outs in het hoger onderwijs te vermijden van Tom Seurs en over de gevolgen van een verhoging van het plafond voor studentenarbeid op de studieduur en de studie-efficiëntie van Kristof Slagmulder” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen