13 februari 2025 – Drempelsysteem in hoger onderwijs en belendende percelen

Vooraleer deze drie vragen om uitleg (nwvr: een vierde verwante vraag van Brecht Warnez was ingetrokken door de vragensteller) behandeld werden vanaf 16.50 u, was er nog eerst een relatief uitgebreide bespreking geweest van het jaarverslag 2023-2024 van het Kinderrechtencommissariaat. Op 14 november 2024 hadden we al een stuk van dat verhaal gehoord in een vraag om uitleg en bovendien, zoals minister Zuhal Demir na de omstandige presentatie door Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens van antwoorden op de vooraf door de onderwijscommissarissen ingediende vragen terecht zelf opmerkte, werden naar aanleiding van het voorliggende jaarverslag heel wat concrete thema’s herhaald die net bij meerdere gelegenheden de afgelopen maanden al voorwerp van gesprek in de Onderwijscommissie of de plenaire vergadering geweest waren. Of die werkwijze excelleert in een efficiënt gebruik van de werktijd laat ik aan de lezer over, die intussen mijn eigen houding ter zake wel kent…, maar ikzelf besluit uit die situatie alvast dat een eenvoudige verwijzing (cf. supra) naar de bewuste bespreking zonder verder commentaar hier wel zal volstaan.

Door die tijdsbesteding trouwens werd besloten om van de meerdere geagendeerde vragen om uitleg (nwvr: twee andere vragen van Nawal Maghroud werden nogmaals uitgesteld (ingediend op 22 resp. 25 januari 2025…) alsook enkele interessante vragen om uitleg over ziekteverzuim) alleen de vragencluster over studievoortgang in het hoger onderwijs te behandelen. De vragencluster van de drie overblijvende vragenstellers mocht dan wel betrekking hebben op de studievoortgang, elke vragensteller had wel een eigen focus: onbedoelde gevolgen van de huidige regeling in het bewuste decreet over de instroom en het optimaliseren van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs en overige organisatorische aspecten van het hoger onderwijs en de geplande aanpak van starttoetsen (Maghroud); vroegtijdige uitval en studiekeuze (Seurs); relatie met verhoging van het (federale) plafond voor studentenarbeid (Slagmulder).

Minister Demir begon met de bestaande decretale regeling te beschrijven en de voorgeschiedenis ervan. Voor een duidelijke kijk op de impact van de zgn. “drempelbeslissing” (in het decreet van 15 juli 2022) was het nu trouwens nog te vroeg en bovendien was de evaluatie van de studievoortgangsmaatregelen tout court pas gepland voor 2029. Vervolgens legde de minister de ontwikkelingen bij de Columbusproef uit, die we deels ook al kenden. Over de studentenarbeidskwestie zei ze dat er een impact kon zijn op studieresultaten, maar of de bedoelde verhoging een extra invloed zou hebben, dat was moeilijk te voorspellen. In de regelgeving was er alleszins wel ruimte voor hogeronderwijsinstellingen om rekening te houden met studenten die studeren en arbeid combineren. Studentenarbeid kon overigens ook voordelen bieden. De minister zag geen contradictie tussen Vlaams beleid en federaal beleid, waarmee ze de ‘communautaire uitdaging’ van vragensteller Slagmulder pareerde.

Uit de bijkomende vragen onthoud ik nog:

  • Meer instaptoetsen (bv. ook voor pleegkunde): dat viel te onderzoeken, aldus de minister, die daarmee leek aan te sluiten bij het toch wel grootse voornemen in het regeerakkoord om te evolueren naar starttoetsen in álle initiële bacheloropleidingen, wat zeker voor hogescholen niet bovenaan hun verlanglijstje staat, maar dat terzijde;
  • Toch een tussentijdse evaluatie al: mits al voldoende beschikbare data ter zake was zoiets misschien wel mogelijk volgens de minister;
  • Op de nieuwe ‘prikkeling’ van vragensteller Slagmulder die het nog eens opnieuw probeerde met zijn verwijzing naar de houding van Weyts & Daniëls over studentenarbeid in het verleden ging de minister niet in en van Slagmulders gevraagde infocampagne naar potentiële studentenwerkgevers leek ze me ook niet meteen werk te willen maken; in zijn slotwoord deed vragensteller Slagmulder dan nog maar een oproep aan de minister om in haar hoedanigheid van minister van Werk de studentenarbeidskwestie samen te bekijken met de federale collega’s.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio