Vijf vragenstellers over nog een totaal ander en niet minder complex probleem. Het mocht dan wel gaan over de eerste zgn. Motivatiemonitor (cf. ook Warme Scholen en Impetus Academy), de bespreking van die resultaten bracht ons heel snel op héél bekend terrein: TALIS, lerarentekort, lerarenloopbaandebat/pact, nieuwe minimumdoelen en leerplannen, gedrag en het Actieplan Goed Gedragen, keurmerk leermiddelen, aanvangsbegeleiding, eindeloopbaan, klasmanagement, Vlaanderenbrede directeursopleiding en nog enkele federale eindjes van dit personeelsthema.
Wat het al vaker vermelde sociaal overleg van deze legislatuur betrof, herhaalde minister Demir nogmaals dat dat heel veel tijd in beslag nam, maar die noot moest worden gekraakt. Ze begreep intussen wel hoe het kwam dat vorige onderwijsministers daarin nog niet geslaagd waren, maar overdreef toch enigszins met haar “We zijn nu al twintig jaar bezig over de loopbaan en de aantrekkelijkheid ervan enzovoort te bekijken”. Het was in mijn herinnering toch pas najaar 2010 (en zelfs eigenlijk goed en wel najaar 2011-zomer 2012) dat daarover gesprekken liepen onder toenmalig Onderwijsminister Pascal Smet (p.7-8; met overigens excuses voor niet meer actieve linken in het artikel). Het blijft dus nu uitkijken naar dat “samenhangende verhaal” dat de huidige Onderwijsminister op het oog heeft en hopelijk brengt dit tweede jaar van de legislatuur daarin al wat meer licht dan het eerste.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de resultaten van de motivatiemonitor over het mentaal welzijn van Vlaamse leerkrachten van Loes Vandromme, over het hoge risico op een burn-out bij leerkrachten van Kim Buyst, over het risico op een burn-out bij leerkrachten van Karolien Grosemans, over het risico op een burn-out bij leerkrachten van Ilona Vandenberghe en over de resultaten van de eerste afname van de motivatiemonitor bij het Vlaamse onderwijspersoneel van Roosmarijn Beckers” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen