11 december 2025 – TALIS Starting Strong en graduaatsopleiding voor begeleiding van jonge kinderen

Terwijl bij de voorafgaande vraag (over de zgn. Motivatiemonitor) het TALIS-onderzoek al vermeld werd in het antwoord van minister Demir, gingen de laatste twee vragen van de commissievergadering expliciet over TALIS, en wel specifiek over TALIS Starting Strong, waaraan Vlaanderen voor de eerste keer deelnam (cf. ook nieuwsbericht, 2 december 2025). Via de twee vragenstellers uit de oppositie, Kim Buyst en Ilona Vandenberghe, kwam ook dit debat heel snel op bekend terrein: de klasgrootte in het kleuteronderwijs. De vragensteller uit de meerderheid, Hannelore Goeman, nam een andere insteek, met name de beroepskwalificatie “educatief begeleider van jonge kinderen” (cf. Vlaamse regering, 18 juli 2025) en de daarop te baseren graduaatsopleiding.

Het eerste antwoord van de minister ging deels over haar bekende plannen rond extra taaluren Nederlands en het Actieplan Goed Gedragen en over lopende gesprekken over schoolorganisatie. In internationaal opzicht waren Vlaamse kleuteronderwijzers hoger opgeleid dan elders. Dat was zeker positief. Wat de vermelde beroepskwalificatie betrof, verwachtte de minister op korte termijn het advies van AHOVOKS (met inbreng van VLHORA). Er was daar dus geen sprake van vertraging in het proces, zoals vragensteller Goeman leek te laten doorschemeren. Daarmee had de minister rond de bekommernissen van de eerste twee vragenstellers over kleuterklasgrootte heen gefietst. Ze kreeg daarvoor nadien overigens nog steun van de derde vragensteller, die al eens had doorgerekend hoeveel extra kleuteronderwijzers nodig zouden zijn in de hypothese van minder kleuters per klas. Voor de extra handen in de kleuterklas (náást de kleuteronderwijzer) verwezen meerdere tussenkomsten naar de zgn. onderwijsassistenten, van wie de minister alvast in de zgn. pionierscholen in het kader van de Scholen voor iedereen werk zou maken.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over TALIS Starting Strong, het onderzoek naar jobtevredenheid in het kleuteronderwijs van Kim Buyst, over TALIS Starting Strong, het onderzoek naar jobtevredenheid in het kleuteronderwijs van Ilona Vandenberghe en over de invoering van een graduaatsopleiding voor de begeleiding van jonge kinderen van Hannelore Goeman” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?