10 juli 2025 – Stijgend aantal leerlingen in TOAH

Aan het eind van de voorgaande vraag om uitleg maakte vragensteller Loes Vandromme al een bruggetje naar deze vraag: ze had namelijk cijfers verzameld waaruit bleek dat een op de vier leerlingen in het buitengewoon onderwijs langdurig afwezig was wegens ziekte… ook problematisch dus. Vandromme herinnerde ook aan relevante initiatieven van voorgaande legislatuur, maar daaraan was nog weinig opvolging gegeven. Wat zou minister Demir wel ondernemen?

Zij zou alleszins het initiatief nemen om, op basis van de aanbevelingen van het destijds vermelde IDEA Consult-rapport, het onderwijs voor de doelgroep van jongeren die gewettigd afwezig waren wegens ziekte, ongeval of in sommige gevallen zelfs moederschapsrust, waar nodig te versterken, onder meer via voldoende type 5-onderwijs en onderwijs voor kinderen in een dienst neuropsychiatrie. De opvolging van afwezigheden, gewettigd en ongewettigd, zou, i.s.m. de medische sector (cf. Orde der artsen), ook een belangrijk aandachtspunt zijn. TOAH bleek soms te worden ingezet voor andere problemen dan waarvoor het initieel bedoeld was. Voor de nieuwe maatregel rond TOAH in de voorzieningen Veilig Verblijf en het Vlaams Detentiecentrum verwees de minister naar haar antwoord op 24 april 2025.

Vragensteller Vandromme vroeg opnieuw uitdrukkelijk om het stopgezette, effectieve project ‘Klasziekaal' in West-Vlaanderen te herbekijken, en hernieuwde haar intussen bekende en terechte betoog i.v.m. het leerrecht van elk kind, met name hier ook voor de 77.000 leerlingen die wegens langdurige ziekte niet aanwezig zijn op school. Schoolleiders zouden zelf de TOAH-optie moeten signaleren aan de betrokken ouders, zo suggereerde interveniënt Karolien Grosemans nog.

Minister Demir voegde nog toe dat de drempel van 30 halve dagen (ongewettigde afwezigheid) voor haar eigenlijk veel te hoog was en ze zou een initiatief ter zake nemen. Maar vragensteller Vandromme repliceerde finaal dat haar vragen wel over de implicaties van gewettigde afwezigheid handelden.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?