10 juli 2025 – Buitengewoon en inclusiever onderwijs

Naast het dossier van de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs, dat in de Onderwijscommissie van een week eerder en vervolgens in de laatste plenaire vergadering van dit werkjaar (16 juli 2025) behandeld werd, gingen deze vragen om uitleg over een ander, groot en belangrijk onderwijsdossier voor het hele basis- en secundair onderwijs. Het kwam trouwens niet voor het eerst maar zeker evenmin voor het laatst aan bod. En bovendien: die twee dossiers staan niet los van elkaar. Dus makkelijk is anders. Vragensteller Gianna Werbrouck zoomde hier vooral in op de infrastructurele dimensie van het thema, terwijl vragensteller Loes Vandromme de bezorgdheid in het veld over de onderwijsmogelijkheden zelf in de in het vooruitzicht gestelde, inclusievere onderwijsomgeving als insteek nam. Kon minister Demir in deze fase eigenlijk wel al iets nieuws melden, vroeg ik me zelf af, toen ik in uitgesteld relais de notulen van de vergadering begon te bestuderen.

“Ik werk op dit moment volop aan de finalisering van de consultatienota, die ik inderdaad nog voor het reces aan de Vlaamse regering wil voorleggen”, zo begon de minister haar antwoord. Infrastructuur zou daarin een thema zijn (i.s.m. AGION). Mij leek ze die timing alvast niet gehaald te hebben. Vervolgens legde ze het opzet van de zgn. pioniersscholen (timing: najaar 2025) opnieuw uit, maar ook dat was geen nieuwe informatie.

De samenstelling van de commissie Attesteringen was wel bepaald, maar ook die opdracht, die de minister nog eens gedetailleerd beschreef, bleek ook nog toekomstmuziek te zijn: de opstartvergadering had nog maar die week plaatsgehad en het advies zou te verwachten zijn tegen eind januari 2026. Dat was toch al een concreter nieuw stukje informatie.

Maar in de rest van de bespreking werd opnieuw vooral de complexiteit van, de grote ondersteuningsproblematiek (ook op korte termijn) in én de hoge financiële infrastructuurnoden binnen dit grote verhaal van gewoon, buitengewoon en inclusiever onderwijs beschreven in de diverse tussenkomsten. Interveniënt Karolien Grosemans stelde voor met de Onderwijscommissie een werkwijze af te spreken rond schoolinfrastructuur voor het najaar.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?