Overgang van basis- naar secundair onderwijs – Inzet van leersteun op basis van een GC-verslag

di 27 mei 2025

In alle fasen van het zorgcontinuüm hebben leerlingen recht op redelijke aanpassingen.

Voor leerlingen met een GC- of IAC-verslag binnen basisonderwijs, is een warme overdracht tussen basis- en secundair onderwijs extra van belang. Niet elke leerling heeft echter blijvend nood aan leersteun en dus aan een GC-verslag. Er zijn ook leerlingen die graag zonder leersteun starten in hun school secundair onderwijs.

Voor die leerlingen die starten binnen het gemeenschappelijk curriculum in secundair onderwijs, is het van belang om zicht te krijgen op eventuele leervragen van de secundaire school vooraleer het GC-verslag niveau secundair te finaliseren. Hiervoor kunnen de school en het CLB zich baseren op eerdere trajecten of op de informatie die verkregen is tijdens het afronden en evalueren van leersteun in het basisonderwijs. Op die manier kan er efficiënt bekeken worden of bijkomende ondersteuning wenselijk is.

De CLB’s hanteren netoverstijgend het algemeen principe om een leerling te laten starten zonder leersteun omdat het nu eenmaal om een nieuwe leer- en leefcontext gaat die mee bepaalt wat de nood aan leersteun is. Daarnaast willen we leerlingen niet onnodig ‘labelen’ omdat dit vaak toch een impact heeft op hoe er naar leerlingen gekeken wordt. Afwijken van dit algemeen principe is mogelijk, maar we stellen wel voorop dat overleg met de secundaire school en het begeleidend CLB van de secundaire school nodig is vooraleer een GC-verslag niveau secundair te finaliseren. De warme overdracht en het tijdig krijgen van informatie over een leerling is in deze situaties immers minstens even belangrijk als het opstarten van leersteun vanaf de eerste week van het schooljaar.

Voor leerlingen die nood hebben aan een IAC-verslag of OV4-verslag niveau secundair, finaliseert het CLB-team van de school (buiten)gewoon basisonderwijs wel het verslag mits akkoord van ouders. Ouders maken de keuze om hun zoon of dochter in te schrijven in het gewoon of buitengewoon onderwijs.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio