Dit is een uitgewerkt voorbeeld waarbij de leerplandoelstellingen rond de "Onderzoekscompetentie" concreet gemaakt worden. Je kan dit als inspiratie gebruiken om eigen thema's uit te werken. Meer informatie over het werken volgens de onderzoekcyclus.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Je kan de leerlingen:
Elk jaar zijn er verschillende doden en gewonden aan bewaakte spoorwegovergangen door het negeren van de signalisatie. De NMBS heeft al meerdere campagnes opgezet om de weggebruiker te sensibiliseren. Toch blijven er filmpjes opduiken van voetgangers, fietsers, voertuigen, ... die tussen de gesloten slagbomen slalommen en zo zichzelf en anderen in groot gevaar brengen. Het volledig afsluiten van een spoorwegovergang bij een naderende trein is omwille van veiligheidsredenen niet mogelijk, men moet immers ten allen tijde de spoorwegovergang kunnen evacueren.
Je kan aan de leerlingen:
Je kan vertrekken van een specifiek probleem:
Je kan vertrekken vanuit een onderzoeksvraag:
Laat de leerlingen een mogelijke hypothese formuleren.
Je kan met de leerlingen verschillende relevante onderzoeksmethodes bij dit thema verkennen:
Je kan een onderzoeksplan opstellen:
Je kan aandacht hebben voor het betrouwbaar verzamelen van gegevens:
Je kan met de leerlingen de verzamelde gegevens analyseren:
Je kan de leerlingen de resultaten tussentijds aan elkaar laten voorstellen