Dit is een uitgewerkt voorbeeld waarbij de leerplandoelstellingen rond de "Onderzoekscompetentie" concreet gemaakt worden. Je kan dit als inspiratie gebruiken om eigen thema's uit te werken. Meer informatie over het werken volgens de onderzoekcyclus.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Informatica- en communicatiewetenschappen B + S - 3de graad - D-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechatronica B+S - 3de graad - D-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Je kan de leerlingen:
Er zijn verschillende strategieën bij het bepalen van het moment waarop onderhoud aan een machine of installatie dient uitgevoerd te worden. Het kan zowel preventief of curatief gebeuren, de keuze tussen deze twee strategieën is afhankelijk van vele factoren. Zo kan de kost worden afgewogen van een eventuele stilstand bij breuk ten opzichte van de preventieve onderhoudskost. Bij het maken van deze afweging kunnen de verschillende factoren die deze keuze beïnvloeden en hun effect worden onderzocht.
Je kan aan de leerlingen:
Je kan vertrekken van een specifiek probleem:
Je kan vertrekken vanuit een onderzoeksvraag:
Laat de leerlingen een mogelijke hypothese formuleren.
Je kan met de leerlingen verschillende relevante onderzoeksmethodes bij dit thema verkennen:
Je kan een onderzoeksplan opstellen:
Je kan aandacht hebben voor het betrouwbare verzamelen van gegevens:
Je kan met de leerlingen de verzamelde gegevens analyseren:
Je kan de leerlingen de resultaten tussentijds aan elkaar laten voorstellen