Dit is een uitgewerkt voorbeeld waarbij de leerplandoelstellingen rond de "Onderzoekscompetentie" concreet gemaakt worden. Je kunt dit als inspiratie gebruiken om eigen thema's uit te werken. Meer informatie over het werken volgens de onderzoekcyclus vind je hier.
Motivatie: men verwacht dat de vraag naar “zeldzame” aardmetalen en lithium sterk zal groeien om de energietransitie van onze samenleving mogelijk te maken. Gebruik van die kritische grondstoffen in batterijen is cruciaal. Batterijen zijn onder meer belangrijk om de verschillen tussen de vraag naar energie en energievoorziening te overbruggen. De betrokken metalen komen vaak in lage concentraties voor in bv. ijzererts. Er moet nog veel gebeuren om efficiënte winning mogelijk te maken. Mijnbouw is daarbij vaak vervuilend en/of maakt gebruik van gedwongen arbeid. Daarom is sociaaleconomisch haalbare recyclage zeer belangrijk.
Oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag
Je kunt:
Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse
Je kunt aandacht besteden aan kritieke grondstoffen zoals lithium, kobalt, nikkel, fosfor en grafiet.
Je kunt het onderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan individuele leerlingen of groepjes van leerlingen.
Je kunt deelresultaten tussentijds laten terugkoppelen naar de groep en van daaruit het onderzoek bijsturen.
Je kunt binnen de klas verschillende onderzoeken laten uitvoeren door de individuele leerling of in groepjes.
Je kunt kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kunt binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.
Conclusie, rapportering