Realiseren van de onderzoekscompetentie in het vak Internationale handel en logistiek

Onderzoek doen betekent dat je op een systematische manier gegevens verzamelt en analyseert om een antwoord te geven op een kennis- of een praktijkvraag. Om het doel over onderzoekscompetentie te bereiken, doorloopt de leerling minstens één keer een volledige onderzoekscyclus. Die bestaat uit verschillende fasen zoals oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag, onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse, conclusie, rapportering. In deze bijdrage suggereren we enkele relevante onderzoeksthema's en mogelijke onderzoeksvragen.

Onderzoeksvragen economie en bedrijfswetenschappen

sla link op in klembord

Kopieer

Onderzoek doen betekent dat je op een systematische manier gegevens verzamelt en analyseert om een antwoord te geven op een kennis- of een praktijkvraag. Om het doel over onderzoekscompetentie te bereiken, doorloopt de leerling minstens één keer een volledige onderzoekscyclus. Die bestaat uit verschillende fasen zoals oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag, onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse, conclusie, rapportering.
 
De pagina ‘Onderzoekscompetentie’ biedt inspiratie en suggesties voor leraren om doelgericht met leerlingen te werken aan de onderzoekscompetentie. In de eerste fase van de onderzoekscyclus of focusbepaling leren leerlingen onder meer een goede onderzoeksvraag te formuleren waarbij ze evolueren van een ruwe onderzoeksvraag naar een scherpere vraag.
 
In de bijlage vind je relevante onderzoeksthema’s indien het doel van de onderzoekscompetentie gerealiseerd wordt in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen economie en bedrijfswetenschappen. Ter inspiratie zijn ook enkele onderzoeksvragen opgenomen. Het kan zinvol zijn om leerlingen tijdens de verkenning van een onderzoeksthema zelf te laten nadenken over een ruwe onderzoeksvraag die richting geeft aan het onderzoek en zodoende evolueert naar een scherpere vraag.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?