- Bourlez, S. e.a. (2018). De basis – wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco Leuven / Den Haag.
- Bruggink, M. & Harinck, F. (2012). De onderzoekende houding van leraren: wat wordt er onder verstaan? Tijdschrift voor lerarenopleiders (Velon/Velov), 33(3).
- Copic, J. (2008). Techniek in de basisschool: gewoon doen!. Garant.
- De Groof, J. e.a. (2012). Onderzoekend leren stimuleren: effecten, maatregelen en principes. Acco Leuven / Den Haag.
- de Vaan, E. & Marell, J. (2012). Praktische didactiek voor natuuronderwijs. Uitgeverij Coutinho.
- Hotze, A. (2018). Wetenschappen en technologie in het basisonderwijs. Hogeschool iPabo Amsterdam.
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2018). Zin in leren! Zin in leven! Leerplanboek.
- Laevers, F. e.a. (2004). Ondernemingszin (h)erkennen. Instrumenten voor de screening van 6-12-jarigen en de observatie van de leeromgeving. CEGO Publishers, Leuven.
- Laevers, F., Wassink, D., Aerden, I. (2018). Ondernemingszin herkennen en waarderen. KU Leuven.
- Louman, E. e.a. Onderzoekend en ontwerpend spelen. Wetenschap en technologie met kleuters. Hogeschool iPabo Amsterdam/Alkmaar.
- Malmberg, T. e.a. (2018). Onderzoekend en ontwerpend de wereld ontdekken. Natuur & techniek in het basisonderwijs. Noordhoff Uitgevers.
- van Baren-Nawrocka, J. & Dekker S. (2019). Wetenschappelijke doorbraken in de klas. Leidraad onderzoekend leren. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen.
- van Galen, F. & Jonker, V. (2013). Experimenteren in de rekenles. Kenniscentrum Talentontwikkeling Wetenschap & Techniek Midden Nederland.
- Van Houte, H. (2013). Zin in wetenschappen, wiskunde en techniek – leerlingen motiveren voor STEM. Acco Leuven / Den Haag
- van Keulen, H. & Oosterheert, I. (2010). Wetenschap en techniek op de basisschool. Noordhoff Uitgevers.
- van Wessel, T. e.a. (2014). Wetenschappelijk onderzoek en technologie vertalen naar onderzoekend en ontwerpend leren in het basisonderwijs. Kenniscentrum Talentontwikkeling Wetenschap & Techniek Den Haag.
- Velthorst, G., Oosterheert, I. & Brouwer, N. (2011). Onderzoekend leren: de nieuwsgierigheid voorbij. Tijdschrift voor lerarenopleiders (Velon/Velov), 32(3).
- Waardenaar, S. & Ozinga, H. (2019). Aan de slag met W&T-onderwijs – Meer dan 50 tips en voorbeelden. Uitgeverij SWP.