Enkele items die belangrijk en specifiek zijn voor OOL. - Vraag bij aanvang van het arrangement naar de voorkennis van de leerlingen en bouw hierop verder.
- Geef bij de aanvang van het arrangement aan
- wàt er precies verwacht wordt (criteria) en zal geëvalueerd worden op niveau van onderzoeksvaardigheden en onderzoekshouding;
- en verduidelijk de bedoeling van de evaluatie:
* formatief / summatief;
* proces / product.
- Geef tussendoor gerichte feedback zodat leerlingen
- begrijpen in welke mate ze op de ingeslagen weg verder kunnen gaan;
- zich ondersteund en/of bevestigd voelen in hun zelfsturing;
- zich bevestigd en/of aangemoedigd voelen in de vereiste onderzoeksvaardigheden en onderzoekshouding.
- Evalueer betreffende de vaardigheden van OOL
- de verschillende stappen van het proces;
- de gestelde eisen aan het ontwerp of de reflectie op basis van de hypothese van het onderzoek;
- in welke mate het logboek een ondersteuning is van het denken en doen.
- Evalueer betreffende OOL de onderzoekshouding(en) die van bij de aanvang van het arrangement als focus aan de leerlingen gegeven zijn.