Motivatie in de les LO: van theorie naar praktijk

Elke leerling beleeft de les LO op zijn of haar eigen manier. Wat voor de ene leerling leuk en motiverend is, kan voor de andere juist als vervelend en demotiverend aanvoelen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kan de leraar LO de motivatie van leerlingen positief beïnvloeden?

De motiverende rol van de leraar LO

sla link op in klembord

Kopieer

De leraar LO speelt een cruciale rol in het stimuleren van de motivatie van leerlingen. Om leerlingen echt te motiveren om beweging en sport ook in hun vrije tijd te integreren, is het belangrijk dat ze plezier beleven aan de LO-lessen en inzien waarom sporten waardevol is voor henzelf. Als leerlingen deelnemen omdat ze de les leuk vinden, er plezier in hebben of passie voelen voor de activiteit, zijn ze niet alleen fysiek actiever, maar ook meer betrokken en leren ze meer tijdens de les. Deze positieve motivatie stimuleert bovendien om ook in de vrije tijd en op latere leeftijd te blijven bewegen. 

Aan de slag met  "Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk"

sla link op in klembord

Kopieer

Om leraren te ondersteunen bij het versterken van de motivatie van hun leerlingen, zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar.

De "Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk" helpt leraren om actief na te denken over hun lespraktijk en hun rol in het motivatieproces.

Toolbox Motivationeel Leerklimaat Les LO

sla link op in klembord

Kopieer

Theoretische fundering: AGT en SDT

sla link op in klembord

Kopieer

Achievement Goal Theory

sla link op in klembord

Kopieer

De AGT, ontwikkeld door onder andere Ames en Nicholls, onderzoekt de doelen die leerlingen nastreven in prestatiesituaties, zoals de les LO. Deze theorie onderscheidt voornamelijk twee typen doeloriëntaties: 

  • Taakgerichtheid (Mastery Orientation): Leerlingen met een taakgerichte oriëntatie zijn vooral gefocust op persoonlijke verbetering, het leren van nieuwe vaardigheden, en het ervaren van voldoening door inspanning en vooruitgang. Ze zien uitdagingen als kansen om te groeien en zijn minder bang om fouten te maken. 
  • Prestatiegerichtheid (Performance Orientation): Leerlingen met een prestatiegerichte oriëntatie zijn daarentegen meer bezig met het vergelijken van hun prestaties met die van anderen. Ze willen beter zijn dan hun klasgenoten, succes behalen met zo min mogelijk inspanning, en vermijden situaties waarin ze mogelijk incompetent lijken.

De Self Determination Theory

sla link op in klembord

Kopieer

De Self Determination Theory (SDT), ontwikkeld door Deci en Ryan, gaat dieper in op de kwaliteit van motivatie en stelt dat er verschillende soorten motivatie bestaan, variërend van amotivatie (geen motivatie) tot intrinsieke motivatie (motivatie vanuit interesse en plezier). De SDT benadrukt dat de vervulling van drie psychologische basisbehoeften essentieel is voor optimale motivatie, welzijn en groei: 

  • Autonomie: De behoefte om zelf keuzes te maken, invloed te hebben op het eigen gedrag, en het gevoel te hebben dat wat men doet, aansluit bij de eigen waarden en interesses. In LO betekent dit bijvoorbeeld dat leerlingen keuzes krijgen in de activiteiten die ze doen, de manier waarop ze een oefening uitvoeren, of de doelen die ze stellen. 
  • Verbondenheid: De behoefte om zich verbonden te voelen met anderen, erbij te horen, en warme, ondersteunende relaties te hebben. In de les LO kan dit worden bevorderd door teamactiviteiten, het creëren van een positieve en respectvolle sfeer, en het tonen van interesse in de leerlingen als individuen. 
  • Competentie: De behoefte om zich bekwaam te voelen, vaardigheden te ontwikkelen, en succes te ervaren. In LO betekent dit dat de leraar zorgt voor een passend niveau van uitdaging, duidelijke instructies geeft, constructieve feedback biedt, en leerlingen helpt om hun vooruitgang te zien. 

De toolbox vertaalt deze theoretische principes naar concrete handvatten voor de lespraktijk en is georganiseerd rond drie kernprincipes: 

  1. Succes ervaren: Creëer een omgeving waarin elke leerling succes kan beleven en vooruitgang kan boeken. 
  2. Nuttig en zinvol: Maak de les relevant en betekenisvol voor de leerlingen. 
  3. Betrokken voelen: Stimuleer de betrokkenheid en participatie van elke leerling.

Daarnaast is er de "Toolbox Motivationeel Leerklimaat Les LO", ontwikkeld aan de Fontys Sporthogeschool, geïnspireerd door het boek 'Motiverend Coachen in de Sport' van Aelterman e.a. (2017) en onderbouwd door de Achievement Goal Theory (AGT) en de Self Determination Theory (SDT).

De toolbox: mogelijke concrete acties voor de leraar

sla link op in klembord

Kopieer

Zorg dat iedereen succes ervaart

sla link op in klembord

Kopieer

  • Voorkom prestatiedruk:
    • Stel haalbare verwachtingen.
    • Straf fouten niet af.
  • Leg de nadruk op jezelf verbeteren:
    • Bied oefeningen op verschillende niveaus aan.
    • Laat leerlingen persoonlijke doelen stellen.
  •  Pas uitnodigende communicatie toe:
    • Geef elke les een minimum aantal leerlingen complimenten.
    • Bekrachtig gewenst gedrag.
    • Spreek leerlingen aan bij de voornaam. 

Zorg dat iedere leerling de les zinvol en nuttig vindt

sla link op in klembord

Kopieer

  • Geef betekenisvolle uitleg:
    • Laat zien wat de bedoeling is.
    • Verantwoord waarom we doen wat we doen.
  • Sluit aan bij de belevingswereld:
    • Bied eigentijdse beweegactiviteiten aan.
    • Vraag regelmatig input van de leerling.
  • Bied structuur aan zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn en kunnen merken dat ze progressie maken.
    • Communiceer transparant welke doelen (zowel bewegings als persoonsdoelen) er verwacht worden.
    • Zorg naast feedback ook voor feedforward (wat is de volgende stap?).
  • Zorg dat er echt iets geleerd kan worden. 
    • Sluit aan bij het inveau van de leerlingen (differentiatie).
    • Zorg voor voldoende lange lessenreeksen waar er ruimte is voor leerwinst. 

Zorg dat iedereen zich betrokken voelt

sla link op in klembord

Kopieer

  • Stimuleer inbreng van leerlingen.
    • Geef leerlingen keuzes in aantal regels, veldafmetingen, beweegactiviteit...
    • Luister en sta open voor inbreng.
  • Zorg dat iedere leerling het gevoel heeft een zinvolle bijdrage te leveren.
    • Bied oefeningen op verschillende niveaus aan.
    • Laat leerlingen persoonlijke doelen stellen.
  • Geef alle leerlingen evenveel aandacht.
    • Werk in kleine groepen waarin iedere leerling zijn bijdrage dient te leveren.
    • Tracht feedback eerder persoonlijk of aan kleine groepjes dan klassikaal te geven.
  • Verhoog de samenhorigheid.
    • Werk voor een langere periode met dezelfde groepjes.
    • Pas werkvormen toe waarbij men moet samenwerken en integreer de persoonsdoelen

Praktijkvoorbeeld: coöperatieve werkvorm "Mix en Ruil"

sla link op in klembord

Kopieer

Een effectieve didactische aanpak is de coöperatieve werkvorm "Mix en Ruil", waarmee leerplandoelen worden bereikt en de motivatie toeneemt.  

  • Leerplandoel 4: De leerlingen ontwikkelen kracht, lenigheid, uithouding, snelheid, coördinatie, evenwicht, vormspanning en rompstabiliteit, rekening houdend met de evolutie van hun fysieke capaciteiten.  
  • Leerplandoel 10: De leerlingen geven en ontvangen feedback in verschillende bewegingsdomeinen (ondersteunende rol). 

Uitleg "mix en ruil"

sla link op in klembord

Kopieer

  • Verdeel je klas in duo’s.  
  • Elke leerling heeft een verschillende opdracht (bv.ropeskippen) op een taakkaart, met op de achterkant de aandachtspunten genoteerd 
  • Leerling 2 leest de aandachtspunten.  
  • Leerling 1 voert de opdracht uit. Leerling 2 geeft een compliment en geeft indien nodig een tip ter verbetering aan de hand van de aandachtspunten. Als het nodig is, voert leerling 1 nogmaals de opdracht uit (max 5 oefenkansen) 
  • Dan wisselen ze van rol.  
  • Daarna ruilen ze de kaart en gaan ze op zoek naar een nieuwe partner.  
  • Verplicht ze ook om elkaar te begroeten en afscheid te nemen. Zo oefenen ze tegelijkertijd sociale vaardigheden. 

Voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

Succes ervaren:  

  • Leerlingen krijgen elke keer een compliment van wat al wel goed ging. 
  • Leerlingen krijgen van de partner een op maat gerichte feedback. 
Nuttige en zinvolle les: 
  • Zorg voor duidelijke taakkaarten zodat leerlingen weten wat verwacht wordt. 
  • Blik op het einde van de les terug op het leerproces en het leerresultaat. “Van wie kreeg je goede feedback? Waarom was dit voor jou goed feedback?” 
Betrokken voelen:  
  • Door te werken in duo’s dient iedereen zijn bijdrage te leveren.  
  • Door elkaar een compliment te geven of te helpen met tips vergroot de samenhorigheid. 

Conclusie

sla link op in klembord

Kopieer

Door inzicht te krijgen in de theoretische grondslagen van motivatie en de principes te integreren in de lespraktijk kunnen leraren LO een krachtige leeromgeving creëren waarin leerlingen niet alleen bewegen en leren, maar ook plezier en voldoening ervaren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio