Elke leerling beleeft de les LO op zijn of haar eigen manier. Wat voor de ene leerling leuk en motiverend is, kan voor de andere juist als vervelend en demotiverend aanvoelen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kan de leraar LO de motivatie van leerlingen positief beïnvloeden?
Basisoptie Sport 1ste graad - B-stroom
Basisoptie Sport 1ste graad - A-stroom
Beweging en sport B+S - 3de graad - A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding - 3de graad - D-D/A-A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding 1ste graad - A+B-stroom
Sport B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - A-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
De leraar LO speelt een cruciale rol in het stimuleren van de motivatie van leerlingen. Om leerlingen echt te motiveren om beweging en sport ook in hun vrije tijd te integreren, is het belangrijk dat ze plezier beleven aan de LO-lessen en inzien waarom sporten waardevol is voor henzelf. Als leerlingen deelnemen omdat ze de les leuk vinden, er plezier in hebben of passie voelen voor de activiteit, zijn ze niet alleen fysiek actiever, maar ook meer betrokken en leren ze meer tijdens de les. Deze positieve motivatie stimuleert bovendien om ook in de vrije tijd en op latere leeftijd te blijven bewegen.
Om leraren te ondersteunen bij het versterken van de motivatie van hun leerlingen, zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar.
De "Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk" helpt leraren om actief na te denken over hun lespraktijk en hun rol in het motivatieproces.
De AGT, ontwikkeld door onder andere Ames en Nicholls, onderzoekt de doelen die leerlingen nastreven in prestatiesituaties, zoals de les LO. Deze theorie onderscheidt voornamelijk twee typen doeloriëntaties:
De Self Determination Theory (SDT), ontwikkeld door Deci en Ryan, gaat dieper in op de kwaliteit van motivatie en stelt dat er verschillende soorten motivatie bestaan, variërend van amotivatie (geen motivatie) tot intrinsieke motivatie (motivatie vanuit interesse en plezier). De SDT benadrukt dat de vervulling van drie psychologische basisbehoeften essentieel is voor optimale motivatie, welzijn en groei:
De toolbox vertaalt deze theoretische principes naar concrete handvatten voor de lespraktijk en is georganiseerd rond drie kernprincipes:
Daarnaast is er de "Toolbox Motivationeel Leerklimaat Les LO", ontwikkeld aan de Fontys Sporthogeschool, geïnspireerd door het boek 'Motiverend Coachen in de Sport' van Aelterman e.a. (2017) en onderbouwd door de Achievement Goal Theory (AGT) en de Self Determination Theory (SDT).
Een effectieve didactische aanpak is de coöperatieve werkvorm "Mix en Ruil", waarmee leerplandoelen worden bereikt en de motivatie toeneemt.
Succes ervaren:
Nuttige en zinvolle les:
Betrokken voelen:
Door inzicht te krijgen in de theoretische grondslagen van motivatie en de principes te integreren in de lespraktijk kunnen leraren LO een krachtige leeromgeving creëren waarin leerlingen niet alleen bewegen en leren, maar ook plezier en voldoening ervaren.