Het waartoe en wat van onderwijs over Mens en maatschappij.
De hier gepubliceerde informatie is van toepassing zolang het leerplan Zin in leren! Zin in leven! als gevalideerd doelenkader voor het leergebied Mens en maatschappij gehanteerd wordt. In afwachting van het nieuwe leerplan en de daaraan gekoppelde gefaseerde implementatie adviseren we om in 2025-2026 vooral in te zetten op hoe je via de didactische sleutels onderwijsarrangementen voor Mens en maatschappij vorm kan geven (zie 'Aan de slag in je klas'). In een volgende fase kunnen dan in het nieuwe leerplan de nieuwe visie op de disciplines en de doelen met leerinhouden verkend worden.
Elke mens maakt deel uit van onze voortdurende veranderende maatschappij. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig naar zichzelf, de (andere) mens en de maatschappij.
Goed onderwijs over Mens en maatschappij beoogt dat leerlingen:
Goed onderwijs over Mens en maatschappij vanuit Zill in een katholieke basisschool heeft daarenboven tot doel dat leerlingen gemotiveerd zijn en dat ze zich ontwikkelen tot geïnspireerde zinzoekers. Zowel het betekenis geven aan, als het ontlenen van betekenis aan aspecten met betrekking tot mens en maatschappij is daarbij van belang.
Een basisvoorwaarde om de mens en de maatschappij te kunnen ontdekken, is de ontwikkeling van de leerlingen stimuleren vanuit de basisbehoeften van de leerlingen:
Mensen worden namelijk zichzelf binnen een netwerk van relaties en de maatschappij waarin ze vervat zijn. We willen ook dat leerlingen hun talenten en competenties inzetten om te participeren aan onze veranderende maatschappij door:
Als katholieke basisschool beogen we de ontwikkeling van een holistisch wereldbeeld bij de leerling en zien we elk onderwijsarrangement als een kans om aan tien ontwikkelvelden te werken. Dit impliceert bij voorkeur geïntegreerd onderwijs over Mens en maatschappij vanuit Zill. De werkelijkheid hangt namelijk aan elkaar als de draden van een web. Alles is met elkaar verbonden. Wanneer je met leerlingen die werkelijkheid benadert, doe je dat bij voorkeur vanuit die natuurlijke samenhang. Je helpt hen op het spoor komen van waar ze al staan, wat ze al weten, hoe ze kijken naar de werkelijkheid. Je kan echter ook door verschillende brillen gericht naar de werkelijkheid kijken, net om die werkelijkheid beter te kunnen analyseren en te begrijpen, om meer vat te krijgen op specifiekere aspecten ervan. De wereld kan dus ook vanuit verschillende dimensies verkend worden.
De hier gepubliceerde informatie is van toepassing zolang het leerplan Zin in leren! Zin in leven! als gevalideerd doelenkader voor het leergebied Mens en maatschappij gehanteerd wordt. In afwachting van het nieuwe leerplan en de daaraan gekoppelde gefaseerde implementatie adviseren we om in 2025-2026 vooral in te zetten op hoe je via de didactische sleutels onderwijsarrangementen voor Mens en maatschappij vorm kan geven (zie 'Aan de slag in je klas'). In een volgende fase kunnen dan in het nieuwe leerplan de nieuwe visie op de disciplines en de doelen met leerinhouden verkend worden.
In het leergebied Mens en maatschappij zijn de oude ontwikkelingsdoelen en eindtermen (ODET) geordend in vier domeinen Mens, Maatschappij, Tijd, Ruimte en het thema Bronnengebruik.
De concordanties tussen de oude ontwikkelingsdoelen (OD) en eindtermen (ET) van het leergebied Mens en maatschappij en Zill vind je op de Zillwebsite. Het nieuwe leerplan zal de in 2025 goedgekeurde minimumdoelen omvatten.
De leerinhouden van de ODET Mens vind je in volgende ontwikkelvelden van Zill:
De leerinhouden van de ODET Maatschappij vind je in volgende ontwikkelvelden en -thema’s van Zill:
De leerinhouden van de ODET Tijd vind je in volgende ontwikkelvelden en -thema’s van Zill:
De leerinhouden van de ODET Ruimte vind je in volgende ontwikkelvelden en -thema’s van Zill:
De leerinhouden van de ODET Bronnengebruik vind je in volgende ontwikkelvelden en -thema’s van Zill: