Infrastructuurinvesteringen onderbouw je bij voorkeur met masterplanning. Masterplanning draagt bij tot de optimalisatie van de kwaliteit, haalbaarheid en duurzaamheid van je ver- en nieuwbouwdromen en van je infrastructuurnoden en -desiderata. Het geeft je investeringen een stevige, langdurige basis.
Masterplanning staat voor het totaalproces of het totaaltraject.
Een schoolbestuur moet bewust kiezen voor masterplanning als het zijn infrastructuurinvesteringen wil kaderen in zijn strategisch beleid en wil gebruiken als hefboom om zijn visie, missie en werking omhoog te tillen. Masterplanning vraagt in essentie drie acties:
Masterplanning kan enkel slagen als het schoolbestuur er enthousiast, leergierig, onbevooroordeeld en vanuit een langetermijnperspectief aan begint. Met masterplanning veranker en realiseer je het veranderingsproces van jouw scholen.
Het proces start bij ‘meten en weten’, gaat dan naar ‘denken en dromen’ om te landen bij ‘doen en beheersen’.
Het gedragen, gemeend en formeel initiatief van je schoolbestuur is de succesfactor voor een geslaagde masterplanning. Het bestuur moet met veel actiebereidheid een échte start nemen. Desinteresse, passiviteit en opportunisme zijn dooddoeners voor een succesvolle masterplanning.
Je schoolbestuur bepaalt de strategie voor je organisatie en neemt bij voorkeur het initiatief door een initiatiefbrief te schrijven en te bekrachtigen. Dat document behandelt vijf aspecten:
Masterplanning is dus eerst meten en weten, dan denken en dromen en ten slotte doen en beheersen. Die drie koppels van werkwoorden vatten zeer kernachtig het proces en de fasering van masterplanning samen:
De derde fase mondt uiteindelijk uit in de implementatie van het masterplan, al dan niet in verschillende stappen.
Doorheen de verschillende fases van masterplanning krijg je als bestuur met verschillende topics, met kleine en grote aandachtspunten te maken. Wij hebben ze samen gebracht in een handig overzicht. Uiteraard moeten niet alle aandachtspunten behandeld worden. Als schoolbestuur kies je dié topics, die voor de masterplanning van belang en van toepassing zijn.
In de initiatiefbrief beschrijft het schoolbestuur wie welke rol vervult in de masterplanning, met andere woorden hoe de organisatie van het ‘‘masterteam’ en de beslissingsstructuur er moeten uitzien:
Het schoolbestuur neemt het initiatief, bepaalt de strategie, omschrijft het proces en stelt het ‘masterteam’ aan.
Het ‘masterteam’ staat in voor de decision making, het voorbereiden van de decision taking door het schoolbestuur. Het ‘masterteam’ onderwerpt ook de eigen decision making aan de nodige checks & balances. Het onderzoekt, analyseert, raadpleegt, discussieert, verzamelt, synthetiseert en schrijft uiteindelijk de synopsis van het masterplan.
De masterplanner is de regisseur, de spilfiguur, de eindverantwoordelijke van het ‘masterteam’:
Na de decision making van de taskforce en de checks & balances van het extern klankbord, bezorgt de masterplanner de voorlopige maar reeds uitgefilterde resultaten van het masterplanningwerk aan het schoolbestuur. In die ultieme fase ben je als schoolbestuur verantwoordelijk voor de decision taking, voor de verificatie en de goedkeuring van het masterplan.