Motivatie:
Een triomf van de wetenschap was het, het coronavaccin: een krachtig vaccin tegen het virus, dat ook nog eens bliksemsnel tot stand kwam. De coronavaccins hebben een kentering teweeggebracht in de farmawereld. Zou mRNA de sleutel tot succes zijn? En hoe gaat de maatschappij om met die nieuwe razendsnelle ontwikkelingen?
Oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag
Je kunt:
Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse
Je kunt aandacht besteden aan selectie van bronnen bv. op basis van de belangrijkste concepten.
Je kunt aandacht besteden aan het vermelden van cruciale publicaties of gebeurtenissen.
Je kunt aandacht besteden aan wetenschappelijke reviews van methodologiëen en technologieën.
Hoe verhouden die bronnen zich tot elkaar en tot de onderzoeksvraag?
Je kunt het onderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan individuele leerlingen of groepjes van leerlingen.
Je kunt deelresultaten tussentijds laten terugkoppelen naar de groep en van daaruit het onderzoek bijsturen.
Je kunt binnen de klas verschillende onderzoeken laten uitvoeren door de individuele leerling of in groepjes.
Je kunt kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kunt binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.
Conclusie, rapportering