Het leerplan voor de studierichting Grafische Technieken binnen de dubbele finaliteit vraagt om een geïntegreerde aanpak waarin technische vaardigheden, artistiek inzicht en reflectie samenkomen en waarbij een combinatie van leerplandoelen aan bod komt. Deze lessuggestie sluit hier naadloos bij aan, via één betekenisvolle, creatieve opdracht.
Surrealisme spreekt al generaties lang tot de verbeelding. Het is een kunststroming waarin dromen, absurde combinaties en vervreemdende beelden centraal staan — een wereld waar logica even op pauze staat. In deze lessuggestie duiken leerlingen in de wondere wereld van surrealistische kunst. Ze analyseren werken van kunstenaars als René Magritte en Salvador Dalí en ontrafelen hoe deze beelden opgebouwd zijn. Daarna maken ze de sprong naar het heden: ze ontwerpen hun eigen surrealistisch beeld met behulp van digitale beeldbewerking. Daarbij houden ze rekening met fotografische aspecten en passen ze opmaakstijlen toe om hun ideeën vorm te geven. Zo maken ze niet alleen kennis met een fascinerende kunststroming, maar ontdekken ze ook hoe ze zelf met beeld kunnen communiceren, verwonderen en verrassen.
Leerlingen analyseren het surrealisme (met focus op Salvador Dalí en René Magritte) en creëren daarna een eigen surrealistisch beeld met Photoshop© of een gelijkaardig programma. Hierbij hanteren ze specifieke fotografische principes (compositie, belichting, contrast) én passen ze digitale stijlen toe via opmaakparameters (kleurgebruik, typografie, filters).
Na deze les kunnen de leerlingen een gekozen kunststroming analyseren, eenvoudige digitale beelden creëren die de kenmerken van deze stroming visueel interpreteren rekening houdend met fotografische aspecten en vormvereisten, en deze beelden presenteren in een digitale output met behulp van gestructureerde opmaakstijlen.
1. Inleiding (10 min)
2. Kunstanalyse (15 min)
Leerlingen werken in duo’s met een analysefiche (zie Downloads) rond werken van:
3. Brainstorm eigen ontwerp (20 min)
1. Opmaak en realisatie (35 min)
2. Mini-presentatie en peer-feedback (10 min)
3. Exit-ticket (5 min) (zie Downloads).
Bronvermelding afbeeldingen:
Deze afbeeldingen worden gebruikt in het kader van onderwijsdoeleinden en vallen onder het citaatrecht (art. 15a Auteurswet), mits voorzien van correcte bronvermelding.