2
Lessuggestie: “Surrealisme in beeld – van kunstanalyse tot digitale creatie”
Het leerplan voor de studierichting Grafische Technieken binnen de dubbele finaliteit vraagt om een geïntegreerde aanpak waarin technische vaardigheden, artistiek inzicht en reflectie samenkomen en waarbij een combinatie van leerplandoelen aan bod komt. Deze lessuggestie sluit hier naadloos bij aan, via één betekenisvolle, creatieve opdracht.
Surrealisme spreekt al generaties lang tot de verbeelding. Het is een kunststroming waarin dromen, absurde combinaties en vervreemdende beelden centraal staan — een wereld waar logica even op pauze staat. In deze lessuggestie duiken leerlingen in de wondere wereld van surrealistische kunst. Ze analyseren werken van kunstenaars als René Magritte en Salvador Dalí en ontrafelen hoe deze beelden opgebouwd zijn. Daarna maken ze de sprong naar het heden: ze ontwerpen hun eigen surrealistisch beeld met behulp van digitale beeldbewerking. Daarbij houden ze rekening met fotografische aspecten en passen ze opmaakstijlen toe om hun ideeën vorm te geven. Zo maken ze niet alleen kennis met een fascinerende kunststroming, maar ontdekken ze ook hoe ze zelf met beeld kunnen communiceren, verwonderen en verrassen.
Surrealisme spreekt al generaties lang tot de verbeelding. Het is een kunststroming waarin dromen, absurde combinaties en vervreemdende beelden centraal staan — een wereld waar logica even op pauze staat. In deze lessuggestie duiken leerlingen in de wondere wereld van surrealistische kunst. Ze analyseren werken van kunstenaars als René Magritte en Salvador Dalí en ontrafelen hoe deze beelden opgebouwd zijn. Daarna maken ze de sprong naar het heden: ze ontwerpen hun eigen surrealistisch beeld met behulp van digitale beeldbewerking. Daarbij houden ze rekening met fotografische aspecten en passen ze opmaakstijlen toe om hun ideeën vorm te geven. Zo maken ze niet alleen kennis met een fascinerende kunststroming, maar ontdekken ze ook hoe ze zelf met beeld kunnen communiceren, verwonderen en verrassen.
Tips bij LPD 7: De leerlingen vertalen een opgegeven content vanuit een homepagina naar een sitemap.
Leerlingen moeten vatten dat een inhoud of element (knop, afbeelding, tekst) op een webpagina (bv. hoofdpagina) deel uitmaakt van een groter geheel van een website. En dat dit element ook kan linken naar een ander deel (of webpagina) van de website. Ze kunnen dit idee vervolgens toepassen door navigatie-menu's te maken, zelf een meervoud aan webpagina's te maken die onderling verbonden zijn, enzovoort.