Lessuggestie: Nood aan een ander communicatieplan

Bedrijven of organisaties die zichzelf respecteren en willen blijven groeien, smeden het best plannen voor de toekomst waarbij ze ook rekening dienen te houden met hun doelgroep. Gebeurt dit niet, dan dreigt het plan te mislukken.

Nood aan een ander communicatieplan

sla link op in klembord

Kopieer

1 Houdt De Lijn ons aan het lijntje?

sla link op in klembord

Kopieer

Bedrijven of organisaties die zichzelf respecteren en willen blijven groeien, smeden uiteraard plannen voor de toekomst.
 
Zo is er de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Via een nieuw vervoersproject wilden ze dit jaar reizigers sneller en beter bedienen en meer mensen op de bus en tram krijgen, maar dit leek al snel niet geheel volgens plan te verlopen ...
 
Om sneller te rijden werden immers duizenden haltes afgeschaft, buslijnen geschrapt of aangepast. Ter compensatie waren er meer flexbussen die vooraf geboekt moeten worden.
 
Het gevolg was dan ook dat duizenden reizigers bij de start van het nieuwe plan, januari 2024, letterlijk in de kou stonden. Kop van Jut was Lydia Peeters (Open VLD), vorig Vlaams minister van Mobiliteit, die het nieuwe vervoersplan uitgerold had. Het regende klachten zodat Katrien van politiek PR wilde ingrijpen en dan ook minister Peeters opbelde.
Samen met je leerlingen kan je een videofragment bekijken. Al snel blijkt dat het vervoersplan mislukte omdat minister Peeters bepaalde, noodzakelijke aspecten van een goed plan over het hoofd gezien had. Zo is ze zich te weinig bewust van de doelgroep, de klant. Als leraar zou je kunnen vragen hoe dit in het fragment tot uiting komt.
 
Verder kan je stilstaan bij het communicatieproces zelf: wie is hier de zender, de ontvanger, wat is de boodschap, welk medium wordt gebruikt, wat wil de zender bij de ontvanger bereiken (= effect), hoe reageert die laatste (= feedback)? Hoe wil de minister dus op de kritiek van de busgebruikers reageren en denken de leerlingen dat Katrien van politiek PR hiermee akkoord zal gaan?

Ongetwijfeld zullen de leerlingen ook opgemerkt hebben dat het getoonde telefoongesprek 'fake' is. Katrien van politiek PR is in het echte leven Elisabeth Lucie Baeten, scenarist, Tiktokker en Instagrammer, die via haar alter ego, maar al te graag de mediagewoontes en uitspraken van politici, als Conner Rousseau, Zuhal Demir, Theo Francken, Lydia Peeters ... op de korrel neemt. Met haar pittige, komische en kritische filmpjes die ze op haar Instagrampagina post, werd ze zelfs uitgeroepen tot 'de schrik van de Wetstraat'. De PR-medewerkers hoopt ze zo een hart onder de riem te steken, want ze beseft ten volle dat hun job hard is en glimlachend wil ze met hen strijden tegen foute communicatie.

Wanneer de leerlingen het videofragment zonet aandachtig bekeken hebben, dan hebben ze beslist ook een indruk van een PR-medewerker, zoals Katrien, gekregen.
 
Welke eigenschappen en vaardigheden van deze medewerker komen het sterkst naar voren? Na de eerste reacties kan je de leerlingen enkele belangrijke kwaliteiten van een PR-medewerker voorleggen. Het is dan aan hen om de vaardigheden aan te duiden die zonet in de verf gezet werden.
 
Aansluitend kunnen ze nagaan welke kwaliteiten ze al in zichzelf herkennen. De eigenschappen die voor hen gelden, mogen ze inkleuren.

Uit het fragment blijkt duidelijk dat onze PR-medewerker klantgericht en probleemoplossend denkt. Ze wil dan ook brainstormen over een nieuw communicatieplan naar aanleiding van de vele negatieve reacties. Het is evenwel lang niet zo een eenvoudige taak om je in de klant, in de doelgroep in te leven, want die is zeker bij De Lijn heel divers en heeft in vergelijking met minister Peeters een ander referentiekader.

Een referentiekader is een geheel van factoren (leeftijd, nationaliteit, opleiding, culturele achtergrond, ...) die de identiteit van een persoon of een groep bepalen.
Bron: "De communicatiewijzer", Marie-Anne Baert, e.a.

Aan de leerlingen zou je kunnen vragen om het referentiekader van de busgebruikers te schetsen. De video van Katrien van politiek PR kan hen hierbij inspireren.

2 Besties met de OpenVLD

sla link op in klembord

Kopieer

Katrien van politiek PR wil dus voor voormalig minister Lydia Peeters in de bres springen. Niettemin blijkt dat de hele partij, Open VLD, moeilijke maanden achter de rug heeft. Door de slechte verkiezingsresultaten van juni beseften enkele kopstukken dat het anders moet en dat er nood is aan vernieuwing. Herman De Croo, vader van Alexander De Croo én boegbeeld van de partij, zag dit ook in en hij liet zich dan ook onder druk van een PR-bureau verleiden tot een opmerkelijke video ...
 
Samen met je leerlingen mag je deze videoboodschap bekijken, waarbij je hen kan vragen wat opvalt. Ongetwijfeld springen de opvallende pet én de jongerentaal in het oog. Weten de leerlingen ook waarom De Croo dit gebruikt? Wat is zijn boodschap?

In tegenstelling tot Lydia Peeters heeft Herman De Croo wel oog gehad voor de doelgroep, met name jongeren of generatie Z, want hij neemt hun taaltje, het Gen Z-script over.
 
Je zou het fragment nog een tweede keer kunnen laten horen en intussen noteren de leerlingen zo veel mogelijk voorbeelden van jongerentaal ... Deze opdracht is beslist niet zo uitdagend, want leerlingen gebruiken misschien zelf dagelijks deze woorden. Kunnen ze ook de betekenis ervan achterhalen? Laat hen in kleine groepen brainstormen of de betekenis van deze termen opzoeken. Blijkt dit moeilijk, dan kan je de betekenissen eventueel geven zodat de leerlingen die bij het juiste Gen Z-woord moeten plaatsen.

Beste vrienden - cool - echt waar, niet gelogen - hoofdpersonage -  je hebt je punt gemaakt - iemand die veel zelfvertrouwen heeft en ook anderen ondersteunt - term voor iemand die alles en geweldig werk doet - term voor wie fantastisch werk levert - iets raakt je op een andere of betere manier - bescheiden en naturel - roddelen over iemand -  the greatest of all time

Het opzet van Herman De Croo is duidelijk: hij wilde jongeren aansporen om op 13 oktober te gaan stemmen, hoewel ze wegens het stemrecht niet verplicht zijn. Het is heel zinvol om je leerlingen ook kort te laten reflecteren: voelen ze zich door de boodschap van De Croo aangesproken, welk effect laat hij na?
 
Aansluitend zou je hun mening kunnen vergelijken met de reactie van Herman De Croo zelf. In het volgende krantenartikel komt dit net als de bedoeling van de PR-dienst aan bod.

Herman de Croo (87) gebruikt jongerentaal die hij zelf niet begrijpt
 
Open VLD heeft een opvallend campagnefilmpje van Herman De Croo (Open VLD) verspreid. Op het filmpje roept de voormalige minister van staat en ereburgemeester van Brakel 'in jongerentaal' de jonge kiezers op om op Open VLD te stemmen.
 
Met een scheve pet op zijn hoofd spreekt de 87-jarige De Croo de jongeren toe. Daarbij trekt hij het hele register van de jongerentaal open. “ Hi besties ”, klinkt het onder meer. “ I'm the GOAT van de liberalen, and I'm spilling the tea today . 13 oktober zijn het gemeenteraadsverkiezingen, slay . Een lokaal bestuur is echt main character energy.” En ook: “Dit jaar gaan stemmen is very demure, very mindful.”
 
“Het was op vraag van de PR-dienst van Open VLD dat ik dit filmpje liet opnemen”, zegt De Croo, die in Brakel als lijstduwer op de lijst van Open VLD staat. “Wil jij dat doen, Herman? Dat is de taal die jongeren gebruiken.”
“Een jonge medewerkster van Open VLD die in Brakel woont, kwam het filmpje hier vorige vrijdag in mijn bureau opnemen. De public relations van Open VLD had de tekst geschreven. Die stond bol van de jongerentaal. Woorden die ik noch ken, noch gebruik.”
 
De tactiek om een oudere persoon 'jongerentaal' te laten spreken om iets te promoten, wordt op sociale media vaker gebruikt. Met het filmpje wil Open VLD de jonge kiezers warm maken om toch naar de stembus te trekken op zondag 13 oktober. Ook al zijn ze niet verplicht om dat te doen. (edp)
 
Uit: Het Laatste Nieuws, 7 oktober 2024

3 Vergaderen in stijl

sla link op in klembord

Kopieer

In het eerste onderdeel geeft Katrien van politiek PR aan dat ze wil brainstormen over ideeën om te reageren op de vele negatieve berichten die De Lijn mocht ontvangen. Hiervoor roep je verschillende medewerkers bijeen, plan je het best een vergadering. Afhankelijk van het doel onderscheiden we verschillende soorten vergaderingen, zoals de volgende figuur laat zien.

Als leraar kan je vragen aan je leerlingen welke vergadering het best gepland wordt naar aanleiding van de crisis bij De Lijn. Peil er ook naar of ze de betekenis van de andere vergaderingen kennen. Lukt dit moeilijk, dan kan je voor een extra opdracht kiezen. Hier dienen ze de soorten vergaderingen te verbinden met de passende omschrijving.

Wil je dat een vergadering vlot verloopt, dan is een goede planning belangrijk, maar ook de deelnemers spelen een cruciale rol bij het al dan niet slagen van een vergadering. Er bestaan verschillende soorten deelnemers, je kan ze zelfs rangschikken volgens bepaalde rollen of karakters.
 
Een typische rol is bijvoorbeeld de betweter, dit is iemand die voortdurend zelf aan het woord wil zijn en zo weinig mogelijk oog heeft voor wat anderen inbrengen. Een betweter roept vaak irritatie op en remt het goede verloop van een vergadering.
 
Je zou je leerlingen kunnen laten kennismaken met die verschillende rollen en hen zelf laten ondervinden welke impact ze hebben.

  1. Betweter: is graag aan het woord en luistert daardoor niet (goed) naar wat anderen te vertellen hebben. Dit is storend en wekt irritatie bij de anderen.
  2. Omslachtige: praat veel en lang, hij maakt gigantische omwegen vooraleer hij terzake komt. Bovendien draagt zijn uitleg weinig bij tot het gesprek. Hij herhaalt ook veel wat anderen al hebben aangebracht.
  3. Verstoorder: blijft niet bij het onderwerp, verstoort de vergadering en probeert zo greep te krijgen op de groep. (Dit kan op veel manieren gebeuren: praten met anderen, over iets anders beginnen, storende geluiden maken, niet volgen, wiebelen met de stoel, …)
  4. Negatieve: breekt alles af, ziet in elk voorstel een bedreiging waar narigheid van komt. Hij is weinig toegankelijk.
  5. Schuchtere: praat weinig en is bij het praten bovendien erg verlegen. Hij weet inhoudelijk niet veel over het onderwerp, maar neemt wel goed waar.
  6. Filosoof: probeert achter elk voorstel een diepere betekenis te zien en die onder woorden te brengen. Hij zoekt overal een bepaalde filosofie achter.
  7. Voorzitter: leidt het gesprek en probeert zoveel mogelijk iedereen aan het woord te laten.

Gegeven:
De vele negatieve reacties dwingen minister Peeters om te reageren. Aan de PR-medewerkers en - verantwoordelijken wordt gevraagd om een communicatieplan, een gepaste communicatie op te stellen, waarbij er nagedacht wordt over de boodschap zelf, de doelgroep en zijn emoties of meningen over het huidige plan, het medium, ...
 
Opdracht:
Zeven leerlingen vergaderen. Eén leerling is voorzitter en moet dus proberen om de vergadering zo goed mogelijk te leiden. De andere zes krijgen elk een gekleurde kaart waarop een bepaalde rol beschreven staat. Die lezen ze aandachtig, maar laten ze niet aan de rest van de groep zien. Ze kruipen in de huid van dit karakter en nemen zo deel aan de vergadering. De andere klasgenoten observeren. Elke observant bekijkt één leerling en tracht te achterhalen welke rol die heeft.
 
Tip: Deze opdracht kan je uiteraard variëren. Zo kun je als leraar voor andere onderwerpen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio