Net als een logo vertelt een slogan veel over het imago van het bedrijf. Bij het opstellen van een communicatiemix dient ook de nodige aandacht aan deze korte en krachtige zin besteed te worden, hoewel we met een fout exemplaar eveneens kunnen scoren ...
Blikken we even terug op 2024, dan mogen we dit toch wel typeren als het jaar van de verkiezingen. In ons land trokken we twee keer naar de stembus voor Europese, federale, provinciale en zelfs gemeenteraadsverkiezingen, in Amerika mochten de burgers een nieuwe president aanvinken en zoals steeds waren er ook op het einde van een kalenderjaar opvallende verkiezingen. Zo was er de verkiezing van het jongerenwoord van het jaar, het beeld van het jaar, maar de leukste eindejaarsverkiezing was misschien wel die van dé slechtste slogans van het jaar. Op de shortlist stonden tien slogans waaruit het publiek één favoriet mocht kiezen.
Als instap kan je als leraar de tien genomineerden voorstellen, waarna de leerlingen proberen te achterhalen welk bedrijf of welke organisatie vermoedelijk achter de slogans schuilgaat.
Gelukt? Dan mag je hen de oplossingen aanreiken, waarna je hen kort laat reflecteren: welke verbanden herkennen de leerlingen tussen de slogans en de bedrijven of organisaties, waarom hebben de merken kortom voor deze slagzin gekozen?
Vervolgens zou je ook in de klas een korte verkiezing kunnen organiseren. Via Mentimeter mogen de leerlingen zelf aanduiden wat volgens hen de slechtste slogan is: laat hen bijvoorbeeld de slogans ordenen van heel slecht naar minder slecht.
Al snel zal het resultaat van de klas zichtbaar worden, zodat je hier kan peilen naar de argumenten van de leerlingen: waarom hebben ze een bepaalde slagzin helemaal bovenaan geplaatst? Deze redenen kan je als leraar noteren.
Wellicht zijn de leerlingen ook nieuwsgierig naar de resultaten van de échte verkiezing waarbij maar liefst 4494 stemmen werden uitgebracht. Om hen niet langer in spanning te houden, zou je hen volgend fragment uit VRT Nieuws kunnen laten lezen.
'Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt' van airco-installateur verkozen tot slechtste slogan van 2024
De slogan 'Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt' van Aircare Airconditioning is verkozen tot slechtste slogan van 2024. Met maar liefst 26 procent van de stemmen wint het bedrijf uit Warmond, in Nederland, de 13e verkiezing van 'De slechtste slogan van het jaar'. Dat is dubbel zoveel als de nummer 2 van Brummans & Fa Tandartsen, 'Bedankt dat je voor ons hebt gekiest'. "Het is een hele eer", reageert zaakvoerder en bedenker van de slogan Roy van Velzen.
Bron: VRT Nieuws, 12 december 2024
In de top vijf geraakten ook twee Vlaamse inzendingen. Heel bedroefd waren de zaakvoerders niet wat ook in het artikel uit het Nieuwsblad duidelijk tot uiting komt. Samen met de leerlingen kan dit krantenbericht doorgenomen worden, waarna je met behulp van enkele vragen over de inhoud kan reflecteren. Zo zou je de volgende vragen kunnen stellen ...
"Verkozen tot slechtste slogan? Ik wéét dat mijn slogan werkt"
Met ‘Asbest as it can get’ en ‘Antilopen? Probeer fietsen!’ hebben twee Vlaamse bedrijven de top vijf gehaald in de verkiezing van slechtste slogans van het Nederlandstalige taalgebied. “Holle slogans zijn pas slechte slogans. Deze vallen tenminste op, en dat is hun bedoeling.”
Met de gouden medaille zijn de Belgen niet gaan lopen. Die ging naar ‘Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt’, de slogan van een Nederlands bedrijf dat airconditioning plaatst.
Maar een top vijf-plek zat er wel in. Fietsenwinkel De Fietsgarage uit Wilsele met ‘Antilopen? Probeer fietsen!’ werd vijfde in het eindklassement van de verkiezing van het platform SlechteSlogans.nl, het asbestverwijderingsbedrijf Asbest Care uit Beringen met ‘Asbest as it can get’ vierde.
“Of ik weet dat mijn slogan verkozen is tot een van de slechtste? Ik heb mijn klanten zelfs opgeroepen om te stemmen voor mijn slogan”, lacht zaakvoerder Karel Brems van De Fietsgarage. “Ik hoorde dat de organisator van de verkiezing slechte slogans uit de wereld wil helpen, maar ik weet niet of ze er effectief wel iets van kent. Ik weet dat mijn slogan zijn werk doet, dat bewijst ‘Antilopen? Probeer fietsen!’ al acht jaar lang.”
Brems en zijn zoon bedachten de slogan samen, net als het beeld dat erbij hoort van de antilope op een fiets. “Overal waar we rijden met onze bestelwagen steken mensen hun duim omhoog of zie ik een lach op hun gezicht. Dus een dikke nee aan de organisatie achter de verkiezing, wij veranderen onze slogan zeker niet. We gaan er samen met de mensen verder van genieten.”
Werner Willemoons is zaakvoerder van Asbest Care. Via een klant vernam hij vrijdagmorgen dat 11 procent van de stemmers van de verkiezing zijn slogan de slechtste vindt. “Hier valt weinig eer me te halen, zeker”, vraagt hij zich aan de telefoon af. “Al vind ik het nog altijd geen slechte slagzin. Hij valt blijkbaar op, en dat blijft toch de bedoeling, denk ik?”
De slogan werd zes jaar geleden, bij de opstart, bedacht. “We gaan die slogan nu zeker niet van onze website of camionetten verwijderen door die wedstrijd. Dat zouden we alleen doen als een asbestslachtoffer er problemen mee zou hebben. Hun leed, dat zou het nieuws moeten halen, niet onze slagzin.”
Schaamte hoeft niet
“Die mensen hoeven zich helemaal niet te schamen om hun slogan”, zegt Harry Demey van het communicatiebureau LDV United. “Het zijn nu niet bepaald de dingen die wij zouden bedenken, maar ik kan niet anders dan deze creativiteit van onze lokale ondernemers toejuichen. Ik moet er zelfs om lachen vooral omdat ze van een zekere volksheid getuigen.”
Demey is zwaar fan van de Facebookgroep ‘Retteketet Camionette’. “Daar vind je dagelijks een hommage aan de huis-, tuin- en keukenpoëzie van onze nijvere zelfstandigen. Net als deze verkiezing toont de groep aan dat dit soort slogans ingebakken zit in onze cultuur. Ik kan me inbeelden dat veel van deze spreuken al lachend op het bureau van het bedrijf worden bedacht, of door een zatte nonkel op het familiefeest.”
Demey is niet van mening dat dit daarom slechte slogans zijn. Ze doen volgens hem hun werk: opvallen én aantonen waarvoor een bedrijf staat. “Holle slogans zijn pas slechte slogans. Genre: Bij ons krijg je kwaliteit.
“Ik heb de top tien van de verkiezing eens bestudeerd, en het enige wat ik ervan kan zeggen dat die slagzinnen soms heel erg kitscherig of belegen zijn. Maar ze vallen wél op. Mensen onthouden ze en vertellen erover tegen anderen. Dat is toch de bedoeling van de vaak kleine ondernemingen die niet over de gigantische budgetten beschikken om reclame te bedenken. Of de mensen ze dan goed of slecht vinden, dat is puur subjectief. Wat mij betreft: missie geslaagd, en dat op een goedkope manier.”
Bron: Het Nieuwsblad, 14 december 2024
Uit het bovenstaande konden de leerlingen opmerken dat de verkozenen van slechtste slogans helemaal niet beschaamd zijn om hun titels. Integendeel, ze beschouwen het zelfs als een eer en door hun nominaties genieten ze gratis media-aandacht wat er dan weer voor zorgt dat er meer over het bedrijf gepraat wordt, dat hun bekendheid toeneemt.
Hoewel een slogan vaak kort en krachtig is, kunnen de woorden toch een enorme impact hebben. Ze vormen een 'haakje' waaraan je het imago van het bedrijf en een boodschap kan ophangen. Heb je een slogan die blijft hangen, dan is de kans groot dat je bedrijf zo bekender zal worden.
"Het imago is het beeld dat stakeholders van de organisatie hebben. Dit wordt gevormd door alle gedachten, associaties en ervaringen die deze stakeholders koppelen aan een organisatie. De optelsom van het imago van het bedrijf door de jaren heen bij verschillende doelgroepen noemen we de reputatie."
Uit: Communicatiehandboek, Wil Michels
Hier zou je als leraar enkele bekende slogans kunnen laten zien. Allereerst kan je hun bekendheid testen door aan de leerlingen te vragen van welk groot bedrijf ze afkomstig zijn.
Vervolgens trachten ze de boodschap van de slogan te achterhalen, welk beeld wil het bedrijf dus van zichzelf in de verf zetten. Blijkt deze opdracht wat te moeilijk, dan kan je de bedrijven verklappen, waarna de leerlingen de slagzinnen verbinden met de gepaste merken.
"Alles voor een glimlach" - "Goed kopen, goed eten" - "De winkel van ons allemaal" - "Steeds verrassend, altijd voordelig" - "Just do it" - "Because you're worth it" - "Open happiness" - "Think different" - "Wir leben Autos"
Deze slogans kunnen we heel gemakkelijk herkennen, ze zijn dan ook ergens in ons geheugen verankerd waardoor het voor de leerlingen beslist niet zo uitdagend was om ze te verbinden met de gepaste merknamen. Niettemin houdt het bedenken ervan wel enkele uitdagingen in. Gelukkig bestaan er enkele tips die ons kunnen helpen om slogans te verzinnen ...
Als afsluiter kan je aan de leerlingen vragen om de tips naast de slogans uit de volledige les te leggen. Herkennen ze bepaalde tactieken in de goede én slechte slagzinnen? Zien ze bij de slechte kansen tot verbetering? Laat hen per twee minstens drie slechte slogans herschrijven waarbij ze rekening houden met de geziene tips.
Wil je hun creativiteit nog meer prikkelen, dan zou je hen kunnen vragen om als toekomstige communicatiemedewerkers een gepaste slogan voor hun school te bedenken. Als die er al is, dan passen ze die aan zodat die nog effectiever wordt.
Voor deze lessenreeks kan je ook vakoverschrijdend samenwerken met je collega Nederlands, want woordspelingen komen in dit vak zeker aan bod.