Geïnspireerd door het museum of moving art (Instagram), bezorgen we jullie een reeks opdrachten waarin leerlingen telkens een sterke link leggen tussen beschouwen en creëren. De opdrachten zetten aan tot dans, drama of beeldend werk. De aangebrachte werken zijn slechts suggesties. Vergeet niet om reflectiemomenten in te bouwen en aandacht aan het presenteren te besteden.
Inspiratie: museum of moving art (Instagram)
Verdeel de klas in groepjes en bezorg elke groep een pakket of digitale map waarin de opdrachten rond beschouwen en creëren terug te vinden zijn.
Elke groep zal één kunstwerk bespreken en analyseren (zie verder) en aansluitend een artistiek-creatieve opdracht (zie verder) afwerken.
BESCHOUWEN CREËREN PAKKET 1: SEURAT Bespreking La Grande Jatte Breng een schilderij naar deze tijd. Boots de opstelling exact na maar met eigentijdse kleding en attributen. Vergelijking tableau vivant Fotografeer het resultaat. Let op belichting! Cassatt Bloch Degas Cordero PAKKET 2: VAN GOGH Bespreking zelfportret Zoek kleding binnen het kleurenpalet van een kunstwerk en hermaak het werk met de kledingstukken. Inspiratie Vergelijking laundry art Inspiratie (even doorscrollen) PAKKET 3: KIRCHNER Bespreking Czardas Dancers Zoek passende muziek (uit dezelfde periode en/of regio) bij het kunstwerk en breng de dans op het kunstwerk tot leven. Toulouse-Lautrec Vergelijking met dans Gauguin Haring PAKKET 4: MATISSE Vergelijk werk 1 met werk 2. Schrijf, oefen en breng een conversatie tussen de personages op één van volgende werken. Nighthawks Focus je niet enkel op vorm en inhoud maar ook op sfeer en expressie. Undergraduates Le mariage Card game PAKKET 5: KAHLO Bespreking portret Zoek elk een portret of zelfportret van een persoon en help elkaar bij het zo goed mogelijk tot leven brengen van het portret. Fotografeer! Er mag een leuke twist in zitten. Wees creatief. Selfie Google Arts & Culture Vergelijking levend portret (nr 19) Inspiratie PAKKET 6: CARAVAGGIO Bespreking de graflegging Breng een schilderij zo waarheidsgetrouw mogelijk ter plaatse tot leven zoals de Rambelli theatergroep. Caravaggio Vergelijking theatergroep Manet Bingham Bosch Varma Zoek of maak een gepaste achtergrond en projecteer die op het bord. Speel gepaste muziek af uit dezelfde periode en land als het kunstwerk.
De leerlingen vertrekken vanuit eigen waarneming en vertellen en/of noteren alles over vorm en inhoud wat ze zien of menen te zien op het schilderij.
De leerlingen onderzoeken daarna (met eventuele hulp van het internet):
De leerlingen vergelijken de ‘remake’ met het origineel.
De leerlingen gaan nu zelf, geïnspireerd door het bestudeerde werk, aan de slag met een opdracht. Belangrijk hierbij is dat de leerlingen ruimte krijgen om te experimenteren en voldoende tijd krijgen om tot een resultaat te komen dat ze met trots willen presenteren.
Geef leerlingen de ruimte en de juiste vragen of opdrachtjes om te reflecteren over hun eigen beleving, het proces dat ze aan het doorlopen zijn en het product dat ze aan het maken zijn.
Tip: misschien kunnen de leerlingen een soort van ‘making off’ maken (foto/film) om het proces in beeld te brengen.