Lesidee Living Art

Geïnspireerd door het museum of moving art (Instagram), bezorgen we jullie een reeks opdrachten waarin leerlingen telkens een sterke link leggen tussen beschouwen en creëren. De opdrachten zetten aan tot dans, drama of beeldend werk. De aangebrachte werken zijn slechts suggesties. Vergeet niet om reflectiemomenten in te bouwen en aandacht aan het presenteren te besteden.

Living Art

sla link op in klembord

Kopieer

Inspiratie: museum of moving art (Instagram)

Opdrachtenpakketjes

sla link op in klembord

Kopieer

Verdeel de klas in groepjes en bezorg elke groep een pakket of digitale map waarin de opdrachten rond beschouwen en creëren terug te vinden zijn.

Elke groep zal één kunstwerk bespreken en analyseren (zie verder) en aansluitend een artistiek-creatieve opdracht (zie verder) afwerken.

 BESCHOUWENCREËREN
PAKKET 1: SEURATBespreking La Grande JatteBreng een schilderij naar deze tijd. 
 Boots de opstelling exact na maar met eigentijdse kleding en attributen. 
Vergelijking tableau vivantFotografeer het resultaat. Let op belichting!
 Cassatt
 Bloch
 Degas
 Cordero
PAKKET 2: VAN GOGHBespreking zelfportretZoek kleding binnen het kleurenpalet van een kunstwerk en hermaak het werk met de kledingstukken.
 Inspiratie
Vergelijking laundry artInspiratie
(even doorscrollen) 
PAKKET 3: KIRCHNERBespreking Czardas DancersZoek passende muziek (uit dezelfde periode en/of regio) bij het  kunstwerk en breng de dans op het kunstwerk tot leven.
 Toulouse-Lautrec
Vergelijking met dansGauguin
 Haring
  
PAKKET 4: MATISSEVergelijk werk 1 met werk 2.Schrijf, oefen en breng een conversatie tussen de personages op één van volgende werken. 
 Nighthawks
Focus je niet enkel op vorm en inhoud maar ook op sfeer en expressie.Undergraduates
 Le mariage
 Card game
PAKKET 5: KAHLOBespreking portretZoek elk een portret of zelfportret van een persoon en help elkaar bij het zo goed mogelijk tot leven brengen van het portret. Fotografeer! Er mag een leuke twist in zitten. Wees creatief.
 Selfie Google Arts & Culture
Vergelijking levend portret (nr 19)Inspiratie
PAKKET 6: CARAVAGGIOBespreking de grafleggingBreng een schilderij zo waarheidsgetrouw mogelijk ter plaatse tot leven zoals de Rambelli theatergroep.
 Caravaggio
Vergelijking theatergroepManet
 Bingham
 Bosch 
 Varma
 Zoek of maak een gepaste achtergrond en projecteer die op het bord. 
 Speel gepaste muziek af uit dezelfde periode en land als het kunstwerk.

Beschouwen

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen vertrekken vanuit eigen waarneming en vertellen en/of noteren alles over vorm en inhoud wat ze zien of menen te zien op het schilderij.

De leerlingen onderzoeken daarna (met eventuele hulp van het internet):

De leerlingen vergelijken de ‘remake’ met het origineel.

  • Welke materialen werden er gebruikt?
  • In hoeverre is de remake geslaagd? (Wat is er goed? Wat kan er beter? Wat is er anders?)

Creëren

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen gaan nu zelf, geïnspireerd door het bestudeerde werk, aan de slag met een opdracht. Belangrijk hierbij is dat de leerlingen ruimte krijgen om te experimenteren en voldoende tijd krijgen om tot een resultaat te komen dat ze met trots willen presenteren.

Reflecteren

sla link op in klembord

Kopieer

Geef leerlingen de ruimte en de juiste vragen of opdrachtjes om te reflecteren over hun eigen beleving, het proces dat ze aan het doorlopen zijn en het product dat ze aan het maken zijn.

Tip: misschien kunnen de leerlingen een soort van ‘making off’ maken (foto/film) om het proces in beeld te brengen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio