13
Praktijkvoorbeeld spel bewegingsdriehoek
Dit praktijkvoorbeeld geeft inspiratie voor een spel waarin leerlingen actief aan de slag gaan met de bewegingsdriehoek en bijhorende termen.
LPD: De leerlingen passen beweegrichtlijnen voor een gezonde en actieve levensstijl toe in functie van levenslang bewegen. |
Inzetten op maximale deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding
We gaan ervan uit dat elke leerling maximaal deelneemt aan de lessen LO. Deze informatie kan je helpen bij het zoeken naar mogelijkheden om te komen tot maximale deelname door alle leerlingen, ook leerlingen met een specifieke medische achtergrond.
Differentiatie in de lessen lichamelijke opvoeding en sport
We kennen het allemaal: de ene leerling is een echte sportieveling, terwijl de ander liever een boek leest. In de lessen lichamelijke opvoeding komen deze verschillen duidelijk naar voren. Maar wat betekent dit voor jou als leraar?
Taalsterke lessen lichamelijke opvoeding
Taalgericht (vak)onderwijs helpt je om een krachtige taalleeromgeving te creëren. Je hebt daarbij naast aandacht voor inhouden ook voldoende expliciet aandacht voor taal. Persoonsdoelen, bewegingsdoelen en taaldoelen kunnen gelijktijdig ontwikkeld worden via onderwijs dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden zit en waarbinnen de nodige taalsteun geboden wordt.
Leerlingen basisoptie Sport A-stroom trekken een schip voort: fysica en sport gecombineerd
17 leerlingen basisoptie Sport van het St.-Jozefscollege in Aalst wagen zich aan het trekken van een schip. Een mooi voorbeeld van hoe fysica en sport hand in hand kunnen gaan.
Inspiratie voor het maken van rubrics op basis van de leerplandoelen
In dit inspirerend document vind je voorbeelden van rubrics, gelinkt aan de leerplandoelen. Ze kunnen je helpen om evaluaties helder te maken voor je leerlingen en voor jezelf. Zet de rubrics naar je hand, pas ze aan waar nodig en houd ze zo eenvoudig mogelijk.
Didactiek: apps in de les LO
Interessante apps die je kan gebruiken tijdens de lessen lichamelijke opvoeding of tijdens beweegmomenten.
Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?
In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.