Inspirerend materiaal

Filter

Inpirerend materiaal

Hoe ontwerp ik een evaluatie voor de les LO: een stappenplan

Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerdoelen, leeractiviteiten en de wijze van evalueren logisch met elkaar samenhangen.

Inspiratie voor een praktijkles reanimatie met een (zelfgemaakt) oefentoestel van een automatische externe defibrillator (AED)

In het leerplan LO en de leerplannen sport vind je voor de 2de en 3de graad een leerplandoel dat verwijst naar 'reanimeren met gebruik van een AED-oefentoestel.' Je kan zo'n AED-oefentoestel aankopen of huren, maar je kan het ook budgetvriendelijk zelf maken.

Bewegingsspel memory in gymnastiek

In lichamelijke opvoeding spreekt men van aanleren, inoefenen, kampen, spelen …
Soms komen ook mengvormen voor. Zo kan je spelend leren, spelend inoefenen of kampend spelen. Een dankbare methodiek om het spelelement ook binnen te brengen in het bewegingsdomein gymnastiek is het ombouwen van gezelschapsspellen tot bewegingsspelen. Memory leent zich daar heel gemakkelijk toe.

Toelichting en inspiratie leerplandoel: feedback geven en ontvangen in de les LO

De leerlingen geven en ontvangen feedback in verschillende bewegingsdomeinen (ondersteunende rol).  
 2de graad 3de graad 
 Lichamelijke opvoeding AV D-D/A-A LPD 10LPD 10
 D: Sportwetenschappen LPD 17LPD 16
 D/A: Sport (begeleiding) LPD 18LPD 16
 A: Beweging en Sport LPD 16LPD 17

Via beweging leren leerlingen sociale vaardigheden. Zo kunnen ze tijdens de les LO leren hoe ze elkaar feedback kunnen geven en hoe ze van elkaar die feedback kunnen ontvangen. Het hoort bij de ondersteunende rollen (zoals bv. coach, scheidsrechter, choreograaf, kapitein...) die ze ook in andere contexten nodig hebben.

Inzetten op maximale deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding

We gaan ervan uit dat elke leerling maximaal deelneemt aan de lessen LO. Deze informatie kan je helpen bij het zoeken naar mogelijkheden om te komen tot maximale deelname door alle leerlingen, ook leerlingen met een specifieke medische achtergrond.

Inspiratie voor het maken van rubrics op basis van de leerplandoelen

In dit inspirerend document vind je voorbeelden van rubrics, gelinkt aan de leerplandoelen. Ze kunnen je helpen om evaluaties helder te maken voor je leerlingen en voor jezelf. Zet de rubrics naar je hand, pas ze aan waar nodig en houd ze zo eenvoudig mogelijk.

Didactiek: apps in de les LO

Interessante apps die je kan gebruiken tijdens de lessen lichamelijke opvoeding of tijdens beweegmomenten.

Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?

In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.

Taakkaart: rol van scheidsrechter

Hoe ga je als leraar op een haalbare en efficiënte manier aan de slag met ondersteunende rollen? Bekijk een mogelijke taakkaart van de rol van scheidsrechter.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?