- Dag van de vakcoördinator regio Oost- en West-VlaanderenTijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking.9 februari 2026Gent
- Dag van de vakcoördinator regio LimburgTijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking.24 februari 2026Hasselt
- Dag van de klassieke talen: Panta Rhei. Cuncta fluuntMet de nieuwe leerplannen hebben we veel meer keuzevrijheid gekregen: andere periodes, andere teksttypes, ander Latijn en ander Grieks. Tegelijkertijd is er meer aandacht voor taalvariatie en –evolutie. Voor de inhoud gingen we aan de slag met de wensen die jullie via de enquête aan ons hebben doorgegeven. We hopen dat onze sprekers jullie kunnen inspireren en meenemen langs nieuwe wegen en invalshoeken, zowel voor Latijn en Grieks als de drie graden. Laten we elkaar inspireren, zodat we sterker terugkeren naar de lespraktijk.4 maart 2026Antwerpen
- In steen gebeiteld: Latijnse opschriften in de klasDe leerplannen vragen om verschillende teksttypes uit verschillende periodes aan bod te laten komen in de lessen Latijn. Deze nascholing toont hoe dat kan met epigrafische teksten.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk Latijn tweede graad - thema lectuurlessenMeer dan ooit ligt de klemtoon in het leerplan Latijn op het lezen van teksten. Je wilt daarbij zoveel mogelijk inzetten op leesplezier. Met welke werkvormen kunnen we de leesvaardigheid van de leerlingen sterk genoeg maken zodat ze echt dat plezier ervaren? Welke teksten lezen leerlingen graag? Hoe brengen we variatie in werkvormen? Hoe brengen we een gevarieerd aanbod in de teksten? Daarover kan je input krijgen, samen van gedachten wisselen én nieuw materiaal ontwikkelen. Welke klemtonen wil jij in het netwerk? Zijn er nog andere thema’s die jij wilt behandelen? Geef het aan bij de inschrijving.Meerdere dataOp locatie en online
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.21 januari 2026Antwerpen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.Te bepalenTe bepalen
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent