6
Hoe leerlingen motiveren voor economie in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan economie voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor economie te versterken.
Voorkennis activeren bij ALLE leerlingen met het KWL-schema (storyboard)
Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je ALLE leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Leerlijn economie
Deze leerlijn is ontworpen om leraren economie te ondersteunen bij het op elkaar afstemmen van leerinhouden en aanpakken over de verschillende graden heen. Vanuit het leerplan Economie (II-Eco-d) slaan we de brug naar de leerplandoelen van de derde graad (III-Eco-d en III-Eco-d’). Je kunt deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past: online of als download.
Aandacht voor taalvaardigheid in de lessen Economie: vakjargon
Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van economische terminologie, het omzetten van gewone taal naar vakjargon en omgekeerd. In de lessen Economie moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
Taalvaardigheid in de lessen economie: vakjargon
Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van economische terminologie, het omzetten van gewone taal naar vakjargon en omgekeerd. Laat je inspireren door de voorbeelden.
Leerstrategieën concrete voorbeelden
Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. In onderstaand document vind je concrete voorbeelden voor economie