Visuele beperkingen komen voor in vele graden van ernst en nemen vele vormen aan.
Om een aangepaste leerondersteuning te kunnen bieden is er nood aan:
Omgevingsaanpassingen dragen bij tot veiligheid en comfort bij leven en werken en tot het zich zo zelfstandig mogelijk oriënteren en verplaatsen:
Een aantal kinderen/jongeren moeten braille aanleren. Methoden ter ondersteuning van de tactiele ontwikkeling gaan hieraan vooraf. Specifieke tactiele vaardigheden ontwikkelen is een noodzaak om te komen tot braille lezen.
Braille leren vraagt een periode van heel intensieve introductie en training. Initiatie braillelezen is een eerste stap. De basis van de leestechnische vaardigheden moet gedurende het hele onderwijstraject voortdurend onderhouden en uitgebreid worden.
Zo is bijvoorbeeld voor de middelbare studies een aanvullende brailleopleiding noodzakelijk. Wiskundige braillesymbolen, wetenschappelijke notaties bij de vakken fysica en chemie, het leren lezen en interpreteren van diagrammen en synoptische tabellen, het lezen van grafische voorstellingen en diagonaal lezen en het structureren van informatieverwerking bij ruimere tekstassimilaties zijn slechts enkele voorbeelden.
Sommige onderdelen van de leerstof vereisen het aanleren van een specifieke methodiek.
Enkele voorbeelden:
Vaak moeten leerlingen aangepaste software en hardware kunnen hanteren (vergrotingsprogramma’s, spraakondersteuning, vergroot scherm, gebruik van sneltoetsen …).