Duiding bij:
- II-Mech-a LPD 6: De leerlingen interpreteren mechanische tekeningen.
- II-Hoe-a LPD 6: De leerlingen lezen en interpreteren technische tekeningen.
- III-LaCo-a LPD 6: De leerlingen tekenen, lezen en begrijpen technische tekeningen volgens geldende ISO-normering, kort voor internationale organisatie voor standaardisatie.
- VII-LaMo LPD 7: De leerlingen interpreteren een technische tekening, lasplan en lasmethodebeschrijving.
- VII-PijFa LPD 12: De leerlingen zetten de meetstaat om in een isometrische tekening van een buisinstallatie.
Het systematisch begeleiden van een praktijkopdracht van een lassamenstellingstekening biedt meerdere voordelen:
- je werkt op een geïntegreerde manier: theorie staat niet los van de praktijkopdracht
- de leerlingen raken vertrouwd met de lassymbolen
- de leerlingen krijgen duidelijkheid in de verwachtingen
- de leerling kan sneller aan de slag
Voorzie de opdracht zo veel als mogelijk van een lassamenstellingstekening. Een leerling zal op deze manier de lassymbolen sneller automatiseren. Deze tekeningen kunnen zowel in 2D als in 3D worden aangeboden. Dit kan al in de 2de graad!
Via visualisatie met 3D-tekensoftware krijgen leerlingen inzicht in de lassymbolen.
Je kan de leerlingen de symbolen laten bijtekenen op een gegeven tekenening van een bestaande las.