- Aan de slag met de digitale rekenmoduleHoe kun je als internaatsdirecteur een simulatie maken van je omkadering en werkingsbudget voor het volgende schooljaar? Tijdens dit initiatief leer je de opbouw kennen van de digitale rekenmodule die je daarbij kan helpen.18 februari 2025Online
- Duurzaam personeelsbeleid: feedback geven in informele begeleidingsgesprekkenHet beste in je medewerkers naar boven halen is een van de belangrijkste opdrachten van jou als internaatsdirecteur. Hoe kun je hen motiveren en coachen en de verantwoordelijkheden niet allemaal zelf op je schouders nemen? Hoe kun je heel concreet focussen op de gewenste situatie en je medewerkers door effectieve feedback doen groeien? Binnen het formele traject van functioneren en evalueren zijn er een aantal verplichte gesprekken met je medewerkers voorzien. Het is niet altijd nodig een formeel functionerings- en evaluatietraject op te starten. Je kunt je medewerkers ook coaching, feedback en ondersteuning bieden in informele gesprekken. Hoe kun je deze informele gesprekken zo zinvol en motiverend mogelijk vormgeven voor beide partijen?31 januari 2025Gent
- Intervisiedag: Samen werken aan meer fysieke en seksuele integriteit in je internaatDit intervisiemoment wordt georganiseerd in het kader van professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Je hebt al heel wat kennis verworven i.v.m. dit thema door voorgaande vorming. Gedurende deze dag staan intervisie en uitwisseling centraal om van elkaar te leren op het vlak van visie en beleid in de dagdagelijkse praktijk van een internaat.30 januari 2025Gent
- Dag van de opvoeder: 'Gezondheid en veiligheid voor iedereen' met als gastspreker Prof. em. dr. Peter Adriaenssens, datum 18 februari 2025Welke impact heeft veiligheid en geborgenheid op het puberbrein? Hoe speelt de thuiscontext een rol in de ontwikkeling van de hersenen? Wat is de rol van sociale media? Welke ondersteuning kunnen wij als opvoeders bieden op school? Welke partners kunnen we betrekken om jongeren veiligheid en begeleiding te bieden? Ben je ook geboeid door deze thematiek en wil je op jouw school hiermee aan de slag? Ga je graag in gesprek met opvoeders van andere scholen, Oost- en West-Vlaanderen? Dan is deze inspiratiedag in d’Abdij van Brugge zeker iets voor jou! Houd deze datum alvast vrij in je agenda!18 februari 2025Brugge
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 4: evalueren vanuit een goede relatie tussen directie en bestuurDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.Meerdere dataOp locatie
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 3: het juiste gesprek vanuit een open gesprekshoudingDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.Meerdere dataOnline
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 2: coaching: de evaluator als eerste begeleiderDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.Meerdere dataOnline
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 1: functioneren en evalueren vanuit goed werkgeverschapDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.Meerdere dataBrussel
- Vorming evaluatoren - Module 1: juridisch-technisch kader van functioneren en evaluerenDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.Meerdere dataOp locatie en online
- Tweedaagse: "omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaat"Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen. Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.Meerdere dataBlankenberge
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Kwaliteitsvol op pad met RiKKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 3: kwaliteitsontwikkeling en dataAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie en online
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 2: kwaliteitsontwikkeling en beleidAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie en online
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 1: het referentiekader voor onderwijskwaliteit en hoe ermee aan de slagAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie en online
- Slotdag voor aanvangsbegeleidersAlle aanvangsbegeleiders die startende opvoeders hebben ondersteund en begeleid, worden hartelijk uitgenodigd voor deze slotdag. Er wordt teruggeblikt op het voorbije jaar, goede praktijken worden gedeeld en een plan van aanpak naar het volgend jaar toe vastgelegd.6 juni 2025Brussel
- Uitwisseling kwaliteitsvolle samenwerking onderwijsinternaat en MFC/voorzieningHet decreet onderwijsinternaten van 16 juni 2023 bepaalt een nieuwe subsidiëringsnorm voor de onderwijsinternaten. In afwijking van deze norm kunnen internaten een samenwerkingsovereenkomst aangaan met een multifunctioneel centrum (MFC) of een residentiële voorziening. We brengen de internaten samen die dergelijke samenwerking zijn aangegaan en bespreken hoe de samenwerking het voorbije jaar heeft vorm gekregen. Waar hebben ze op ingezet? Wat liep goed? Wat zijn verbeterpunten? Hoe loopt de communicatie? Internaten die dergelijke samenwerking overwegen, zijn ook welkom om inspiratie op te doen.15 november 2024Brussel
- Aan de slag met een rijk activiteitenaanbod8 november 2024Gent
- Participatie: hoe kinderen en jongeren meer betrekken?Meerdere dataOp locatie
- Basisvorming startende opvoedersEen internaat is een complexe context die heel wat uitdagingen met zich meebrengt voor de opvoeder. Hoe kan je als opvoeder vanuit het opvoedingsproject het internaat tot een warme en participatieve leef- en leeromgeving uitbouwen voor de internen? Deze opdracht vraagt de noodzakelijke opleiding en ondersteuning.Meerdere dataOp locatie
- Trainen in het voeren van een sterk coachingsgesprekTijdens dit initiatief ontdek je welke vaardigheden cruciaal zijn bij het coachen. Je leert een goed gestructureerd coachingsgesprek te voeren dankzij krachtige coachingsvragen en -technieken. Je krijgt oefenkansen met andere internaatdirecteurs in een veilige digitale setting.Meerdere dataOnline
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?12 mei 2025Brussel
- Ontwikkelingsgericht werken met internen: digitaal vormingsmomentNa de vormingsdagen rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag, kan je kiezen om digitaal aan te sluiten op dit reflectiemoment waar er samen ontdekt wordt wat de nieuwe werkingsprincipes zijn bij het ontwikkelingsgericht werken, maar ook hoe je met het ontwikkelde inspiratiemateriaal concreet aan de slag kan.5 mei 2025Online
- Ondersteuning voor aanvangsbegeleiders van internatenInternaten ontvangen intussen voldoende ORE's om zelf zowel in te zetten op aanvangsbegeleiding als beleidsondersteuning. Als nieuwe aanvangsbegeleider in het internaat ondersteun je vanuit een coachende houding de startende opvoeders. Je maakt hen wegwijs en werkwijs. Wil je graag concrete tips hoe je hiermee aan de slag gaat en de kans krijgen om in contact te komen met collega aanvangsbegeleiders uit andere internaten? Dan schrijf je je best in voor deze startdag.9 september 2024Online
- Leercoaching II: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn.25 februari 2025Brussel
- Leercoaching I: begrijpen van het leerproces. Helpende strategieën, leren organiseren, leren plannenDe context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.10 februari 2025Brussel
- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.29 november 2024Brussel
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze introductiedag geeft je kennis en inzicht over seksuele ontwikkeling, relationele en seksuele vorming (RSV) en vlaggensysteem.10 oktober 2024Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.25 april 2025Brussel
- Werken met ouders m.b.t. relaties, seksualiteit en grensoverschrijdend gedragDeze verdiepende vorming wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties, seksualiteit en grensoverschrijdend gedrag. Deze vorming wil inzichten en handvaten aanreiken om ook met ouders te communiceren met betrekking tot dit thema. Voorkennis i.v.m. het Vlaggensysteem is aangeraden (zie themadag fysieke & seksuele integriteit).11 maart 2025Brussel
30 van 58