- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.21 november 2025Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.6 februari 2026Brussel
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze introductiedag geeft je kennis en inzicht over seksuele ontwikkeling, relationele en seksuele vorming (RSV) en vlaggensysteem.17 oktober 2025Brussel
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.4 november 2025Online
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: conflicthantering en bemiddelingDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.4 juni 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: leiden van een lerende organisatieDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.11 mei 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: samenwerken met oudersDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.20 maart 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: WOWDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.27 februari 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: beleidsontwikkeling rond fysieke en seksuele integriteitDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.23 januari 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: duurzaam ontwikkelingsgericht personeelsbeleidDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.24 november 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: ontwikkelingsgericht werken met internen - komen tot een sterke beeldvorming van mijn internenDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.21 oktober 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: persoonlijk leiderschap en leiding geven aan de kwaliteit van je organisatieDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.26 september 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2: datagestuurd leren werkenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.12 juni 2026Brussel
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Het voorgestructureerd praktijkonderzoekOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in deze sessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.2 oktober 2025Online
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2: duurzaam personeelsbeleid: functioneren en evaluerenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.5 december 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 1: beleidsontwikkeling – BVV - condities voor gedeeld leiderschap en kwaliteitsontwikkelingProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.28 november 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 1: WOWProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.3 oktober 2025Brussel
- Basisvorming bouwen aan kwaliteit op je school soAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren.Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. Je krijgt tijd en ruimte om vanuit de algemene kaders in te zoomen op jouw eigen casus.Het gehele traject bestaat uit drie sessies met - tussen sessie 2 en 3 - een brugmoment waarin je reflecteert en uitwisselt over wat je hebt toegepast.Meerdere dataOp locatie
- Leercoaching II zelfstudie met downloadmateriaal: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenLeercoaching II in zelfstudie doorlopen? Het kan! Na inschrijving kan je onderstaande materiaal downloaden. Ingesproken powerpoint: wat is motivatie? Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekken I stap 1 : de intern inzicht in eigen gedrag leren krijgen I stap 2 : bereidheid tot veranderen bespreken Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 3 : doelen stellen en support voorzienI stap 4 : manieren om doelen te halen ontdekken Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 5 : plan van aanpak maken Ingesproken powerpoint : de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 6 : aanleren, oefenen en versterken van vaardighedenI stap 7 : vooruitgang bespreken en evalueren Oefenmateriaal dat te gebruiken is tijdens het doorlopen van de powerpoints Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Leercoaching I: begrijpen van het leerproces. Helpende strategieën, leren organiseren, leren plannenDe context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.3 oktober 2025Gent
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - Pesten VOORKOMEN en AANPAKKENDownload alle informatie rond: Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - PESTEN beter leren BEGRIJPENDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaatDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK geeft prioriteit aan een actieplan.Heb jij goesting om je internaatswerking verder te optimaliseren met de RiK-bril van kwaliteitsontwikkeling? Dit leerpad wil je als internaatsdirecteur in staat stellen om vanuit gestelde prioriteiten een actieplan te kunnen opstellen, monitoren én evalueren met je team. Is dit het leerpad dat je zoekt schrijf je dan nu in!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK neemt je onder de loep met een zelfscanJe voelt groeikansen in je internaatswerking maar weet niet goed waar te beginnen? Je wil meer dan alleen vanuit een buikgevoel weten waar de sterktes en groeimogelijkheden van jouw internaat liggen? En ondertussen je volledige team betrekken? Dan is dit leerpad op jouw lijf geschreven!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Kwaliteitsvol op pad met RiKKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- BOUWEN AAN KWALITEIT op je internaat: versterken van je beleidsvoerend vermogenTijdens dit initiatief ontdek je wat precies bedoeld wordt met het begrip 'beleidsvoerend vermogen'. Samen met collega's reflecteer je over hoe er optimaal kan tegemoet gekomen worden aan de pijlers van beleidsvoerend vermogen in functie van internaatontwikkeling. Je ontdekt een aantal helpende instrumenten en werkwijzen om het beleidsvoerend vermogen van je team in kaart te brengen.12 december 2025Brussel
- Participatie: hoe kinderen en jongeren meer betrekken?14 november 2025Gent
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3Driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.Meerdere dataBrussel
30 van 55