- Ondersteunend personeel - lerend netwerk: aanvangsbegeleiding voor opvoedersWe ondersteunen je als startend lid van het ondersteunend personeel (werkzaam in het secundair onderwijs, internaat ...) bij je instap in het onderwijs.Meerdere dataBrugge
- Studiedag seksueel grensoverschrijdend gedragDe documentairereeks Godvergeten (uitgezonden op Canvas, september 2023) heeft ons zwaar geraakt. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen willen we dit moment aangrijpen om onze aanpak en preventie van grensoverschrijdend gedrag te verduidelijken vanuit ons pedagogisch project en onze instellingen het belang van een bewust beleid te laten inzien waardoor misbruik zoveel mogelijk vermeden kan worden. We hopen dat de procedures die we jullie gaan voorleggen, op weg helpen om met meldingen om te gaan.29 mei 2024Schaarbeek
- Vormingsdag Aanspreekpersoon Integriteit (API) voor internatenDeze vormingsdag wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk deel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de themadag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit, of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen kunnen benaderen wanneer ze bijvoorbeeld situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch grensoverschrijdend gedrag.19 april 2024Brussel
- Aansprakelijkheid in het kader van welzijn op het werkJe wordt op je school weleens geconfronteerd met een ongeval of gebeurtenis. Tijdens dit initiatief krijg je een goed overzicht van je burgerrechtelijke en strafrechtelijke aansprakelijkheid als bestuurder, leidinggevende, lid van de hiërarchische lijn of preventieadviseur.Op aanvraag
- Seminarie participatie met ouders - voor leidinggevendenOok ouders hebben een mening over wat er op en rond het internaat gebeurt. Hen betrekken in je beleid en aanpak levert heel wat directe en indirecte voordelen op. Maak je eigen stand van zaken op met betrekking tot oudercommunicatie en ouderparticipatie. Grijp de kans om je persoonlijke vragen en noden te delen en te bespreken met experts ter zake en collega-leidinggevenden. We werken op dag 3 toe naar een persoonlijk actieplan, op maat van jouw internaat! En dat allemaal binnen een sfeervol kader aan zee... Van harte welkom!Meerdere dataBlankenberge
- Ondersteuning voor aanvangsbegeleiders van internaten deel 2De internaten hebben de voorbije jaren regionaal arbeidstijd samen gelegd om ervaren opvoeders tijdelijk vrij te maken en zo de startende opvoeders internaatdoorbrekend te ondersteunend. Hiervoor hebben de aanvangsbegeleiders vorming gekregen rondom de opdracht van aanvangsbegeleiding, wat een coachende houding precies is en werd er tussentijds aan intervisie gedaan. De startende opvoeders werden ook bevraagd en obv die antwoorden werd de begeleiding steeds bijgestuurd waar nodig. Vanaf volgend schooljaar zal het urenpakken voor aanvangsbegeleiding toenemen waardoor internaten wél in de mogelijkheid zullen zijn de aanvangsbegeleiding zelf op te nemen, zo zij dit wensen. Dit kan betekenen dat nieuwe opvoeders deze rol zullen opnemen. Om hen wegwijs te maken wordt deze professionalisering aangeboden.Te bepalenTe bepalen
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 4: loopbaanbegeleiding: groeien in je loopbaanDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.Meerdere dataOp locatie en online
- Vorming evaluatoren - Module 1: juridisch-technisch kader van functioneren en evaluerenDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.23 april 2024Online
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 5: functioneren en evalueren vanuit goed werkgeverschapDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.17 april 2024Brussel
- Seminarie Participatie van internenInternen die geen mening hebben over wat er op en rond het internaat gebeurt, moeten nog geboren worden. Hen betrekken in je beleid en aanpak levert heel wat directe en indirecte voordelen op. Maar hoe begin je daar in hemelsnaam aan? Heb je daarbij nood aan interactie met collega's in een sfeervol kader aan zee?Meerdere dataBlankenberge
- Inforonde Katholiek Onderwijs Vlaanderen (buitengewoon) secundair onderwijs - mei/juni 2024Informeren over de onderwijsactualiteit.Meerdere dataOp locatie
- Verdiepende vorming: hoe werken met ouders omtrent relaties en seksualiteit?Deze verdiepende vorming wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vorming wil tools aanreiken om ook met ouders aan de slag te gaan met betrekking tot dit thema.Te bepalenTe bepalen
- Beleid voor leercoachingOnderwijsinternaten willen graag de kinderen en jongeren op internaat op een helpende en doordachte manier ondersteunen bij het leren leren. Het blijft immers één van de pijlers van de internaatwerking en kan het verdere levenspad van de intern ingrijpend beïnvloeden. Maar hoe begin je als leidinggevende hier een beleid rond te ontwikkelen? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat wordt precies verwacht van ons vanuit de overheid en wat vinden we zelf belangrijk? Wanneer we weten wat effectieve ondersteunde leerstrategieën zijn, hoe organiseren we ons dan best zodat we deze optimaal kunnen aanbieden? En hoe gaan we als internaat om met jongeren die geen motivatie meer kunnen vinden? Uitdagende vragen die we meenemen bij het uitwerken van de eerste contouren van een beleid voor leercoaching.Te bepalenTe bepalen
- Feestelijk inspiratie-event voor internatenWelkom op ons feestelijk inspiratie-event voor internaten! Na een intense periode met een waaier aan professionaliseringsmogelijkheden rondom het RiK en kwaliteitsontwikkeling, fysieke en seksuele integriteit en het nieuwe decreet willen we jullie een forum bieden om jullie inspirerende praktijken met elkaar te delen én te vieren!21 mei 2024Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: teamzorg en zelfzorg voor internaatsdirecteurs- en leidinggevendenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.Meerdere dataOp locatie
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: moeilijk te begrijpen gedrag: naar een verbindend, herstelgericht reactiebeleid deel I en II voor internaatsdirecteurs- en leidinggevendenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.Te bepalenTe bepalen
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: personeelsmateries en strategisch personeelsbeleid voor internaatsdirecteurs- en leidinggevendenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.Te bepalenTe bepalen
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 1Driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Hoe werken met internen omtrent relaties en seksualiteit?Deze webinar wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit.Deze webinar biedt handvaten hoe we met internen diverse thema’s met betrekking tot relaties en seksualiteit (bijvoorbeeld wensen en grenzen, relaties, lichaamsbeeld…) kunnen aankaarten, bespreken en welke methodieken we hiervoor kunnen inschakelen.25 april 2024Online
- Webinar: Hoe omgaan met seksualiteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag: een introductie in het vlaggensysteemDeze webinar wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze webinar vormt een kennismaking met het vlaggensysteem.Te bepalenTe bepalen
- Verdiepende Vorming: Hoe werken met internen omtrent intimiteit, relaties en seksualiteit?Deze verdiepende vorming wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit.Deze vorming biedt handvaten hoe we met internen diverse thema’s met betrekking tot relaties en seksualiteit (bijvoorbeeld wensen en grenzen, relaties, lichaamsbeeld...) kunnen aankaarten, bespreken en welke methodieken we hiervoor kunnen inschakelen.Te bepalenTe bepalen
- RiK-proof aan de slag met moeilijk te begrijpen gedrag. Participeer en leer in een intervisiegroep.Wil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?Te bepalenTe bepalen
- RiK-proof aan de slag met beleidsvoerend vermogen & kwaliteitsontwikkeling: Participeer en leer in een intervisiegroepWil jij je graag professionaliseren rond beleidsvoerend vermogen door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Hoe ontwikkel je en voer je een beleid gericht op de kwaliteit van je internaatwerking? Hoe kan je als internaat je kwaliteit onderzoeken en ontwikkelen op systematische wijze?Ben jij op zoek naar good practices rond een sterk internaatsbeleid dat gericht is op kwaliteitsontwikkeling? Wil je leren van en met elkaar? Wat zijn de do’s en don’ts? Welkom op onze intervisiesessies!Te bepalenTe bepalen
- Ondersteuning voor aanvangsbegeleiders van internatenDe internaten hebben de voorbije jaren regionaal arbeidstijd samen gelegd om ervaren opvoeders tijdelijk vrij te maken en zo de startende opvoeders internaatdoorbrekend te ondersteunend. Hiervoor hebben de aanvangsbegeleiders vorming gekregen rondom de opdracht van aanvangsbegeleiding, wat een coachende houding precies is en werd er tussentijds aan intervisie gedaan. De startende opvoeders werden ook bevraagd en obv die antwoorden werd de begeleiding steeds bijgestuurd waar nodig. Vanaf volgend schooljaar zal het urenpakken voor aanvangsbegeleiding toenemen waardoor internaten wél in de mogelijkheid zullen zijn de aanvangsbegeleiding zelf op te nemen, zo zij dit wensen. Dit kan betekenen dat nieuwe opvoeders deze rol zullen opnemen. Om hen wegwijs te maken wordt deze professionalisering aangeboden.Te bepalenTe bepalen
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze themadag vormt de noodzakelijke introductiedag om nadien de verdere ondersteuning te kunnen krijgen bij de implementatie van het thema.Te bepalenTe bepalen
- Tweedaagse Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag (seminarie december: internen secundair / seminarie maart: kleuters en internen LO + internen secundair)Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen. Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.Te bepalenTe bepalen
- Ontwikkelingsgericht werken met internen: digitaal opvolgmomentNa de vormingsdag rond ontwikkelingsgericht werken met internen, kan je kiezen om digitaal aan te sluiten op dit reflectiemoment waar er samen gekeken wordt hoe de toetsing van de huidige werking aan de nieuwe werkingsprincipes is uitgedraaid. Waar ontdekten we ontwikkelpunten? Hoe kunnen we hiermee nu aan de slag?Meerdere dataOnline
- Leercoaching II: Als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert hoe je internen kan helpen coreguleren om dan te kijken of er alsnog tot leren kan gekomen worden. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn. Ten slotte leer je ook wat praktisch helpend kan zijn bij een deficiet in de executieve functies.16 april 2024Gent
- Leercoaching I: Begrijpen van het leerproces. Welke studiestrategieën werken écht? Hoe organiseren we onze studie best?De context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.Te bepalenTe bepalen
- Let’s meet RiK - Kennismaking RiK voor InternatenKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
30 van 33