- Leercoaching II zelfstudie met downloadmateriaal: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenLeercoaching II in zelfstudie doorlopen? Het kan! Na inschrijving kan je onderstaande materiaal downloaden. Ingesproken powerpoint: wat is motivatie? Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekken I stap 1 : de intern inzicht in eigen gedrag leren krijgen I stap 2 : bereidheid tot veranderen bespreken Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 3 : doelen stellen en support voorzienI stap 4 : manieren om doelen te halen ontdekken Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 5 : plan van aanpak maken Ingesproken powerpoint : de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 6 : aanleren, oefenen en versterken van vaardighedenI stap 7 : vooruitgang bespreken en evalueren Oefenmateriaal dat te gebruiken is tijdens het doorlopen van de powerpoints Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Terugkomdag 2: API-traject 23-24Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag. Je volgde in schooljaar 23-24 reeds een API-traject en wenst je verder te bekwamen in je rol van aanspreekpersoon integriteit via vorming en intervisie23 mei 2025Brussel
- Verbindend mailen - verdiepingHeb je reeds de afgelopen jaren Verbindend Mailen gevolgd? Wil je het opfrissen? Wil je nog meer tips of bespreken waar je tegenaan loopt? Schrijf dan in! Hoe zorg je ervoor dat je mailbox voor verbinding zorgt in plaats van stress?19 maart 2025Online
- Leerpad: RiK geeft prioriteit aan een actieplan.Heb jij goesting om je internaatswerking verder te optimaliseren met de RiK-bril van kwaliteitsontwikkeling? Dit leerpad wil je als internaatsdirecteur in staat stellen om vanuit gestelde prioriteiten een actieplan te kunnen opstellen, monitoren én evalueren met je team. Is dit het leerpad dat je zoekt schrijf je dan nu in!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK neemt je onder de loep met een zelfscanJe voelt groeikansen in je internaatswerking maar weet niet goed waar te beginnen? Je wil meer dan alleen vanuit een buikgevoel weten waar de sterktes en groeimogelijkheden van jouw internaat liggen? En ondertussen je volledige team betrekken? Dan is dit leerpad op jouw lijf geschreven!Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - Pesten VOORKOMEN en AANPAKKENDownload alle informatie rond: Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - PESTEN beter leren BEGRIJPENDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaatDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 27 juni 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.27 juni 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 23 mei 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.23 mei 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 25 april 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.25 april 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 28 maart 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.28 maart 2025Online
- Seminarie internaatsdirecteurs: 'breng de stem van jongeren binnen in het internaat'Internen die geen mening hebben over wat er op en rond het internaat gebeurt, moeten nog geboren worden. Hen betrekken in je beleid en aanpak levert heel wat directe en indirecte voordelen op. Maar hoe begin je daar in 's hemelsnaam aan?Meerdere dataBlankenberge
- Inforonde Katholiek Onderwijs Vlaanderen (buitengewoon) secundair onderwijs - mei/juni 2025Informeren over de onderwijsactualiteit. Maandelijks organiseren we ook een digitale inforonde. Raadpleeg het overzicht waarop je je telkens kunt inschrijven.Meerdere dataOp locatie
- Inforonde Katholiek Onderwijs Vlaanderen (buitengewoon) basisonderwijs - mei/juni 2025Informeren over de onderwijsactualiteit. Maandelijks organiseren we ook een digitale inforonde. Raadpleeg het overzicht waarop je je telkens kunt inschrijven.Meerdere dataOp locatie
- Duurzaam personeelsbeleid: feedback geven in informele begeleidingsgesprekkenHet beste in je medewerkers naar boven halen is een van de belangrijkste opdrachten van jou als internaatsdirecteur. Hoe kun je hen motiveren en coachen en de verantwoordelijkheden niet allemaal zelf op je schouders nemen? Hoe kun je heel concreet focussen op de gewenste situatie en je medewerkers door effectieve feedback doen groeien? Binnen het formele traject van functioneren en evalueren zijn er een aantal verplichte gesprekken met je medewerkers voorzien. Het is niet altijd nodig een formeel functionerings- en evaluatietraject op te starten. Je kunt je medewerkers ook coaching, feedback en ondersteuning bieden in informele gesprekken. Hoe kun je deze informele gesprekken zo zinvol en motiverend mogelijk vormgeven voor beide partijen?21 maart 2025Gent
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 3: het juiste gesprek vanuit een open gesprekshoudingDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.14 mei 2025Online
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 2: coaching: de evaluator als eerste begeleiderDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.25 maart 2025Online
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 1: functioneren en evalueren vanuit goed werkgeverschapDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.29 april 2025Brussel
- Vorming evaluatoren - Module 1: juridisch-technisch kader van functioneren en evaluerenDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld. Bekijk het volledige aanbod van modules.20 maart 2025Brussel
- Tweedaagse: "omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaat"Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen. Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.Meerdere dataBlankenberge
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Kwaliteitsvol op pad met RiKKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 3: kwaliteitsontwikkeling en dataAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie
- Slotdag voor aanvangsbegeleidersAlle aanvangsbegeleiders die startende opvoeders hebben ondersteund en begeleid, worden hartelijk uitgenodigd voor deze slotdag. Er wordt teruggeblikt op het voorbije jaar, goede praktijken worden gedeeld en een plan van aanpak naar het volgend jaar toe vastgelegd.6 juni 2025Brussel
- Participatie: hoe kinderen en jongeren meer betrekken?Te bepalenTe bepalen
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?12 mei 2025Brussel
- Ontwikkelingsgericht werken met internen: digitaal vormingsmomentNa de vormingsdagen rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag, kan je kiezen om digitaal aan te sluiten op dit reflectiemoment waar er samen ontdekt wordt wat de nieuwe werkingsprincipes zijn bij het ontwikkelingsgericht werken, maar ook hoe je met het ontwikkelde inspiratiemateriaal concreet aan de slag kan.5 mei 2025Online
- Leercoaching II: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn.Te bepalenTe bepalen
- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.Te bepalenTe bepalen
30 van 48