Een werkvorm om collega’s als kritische vriend te benutten in de reflectie over de eigen praktijk aan de hand van het kader ‘Doorlichten in Dialoog’ van de Vlaamse onderwijsinspectie
Het kader 'Doorlichten in dialoog' schetst verschillende benaderingen binnen een doorlichtingsbezoek.
Opgelet, deze werkvorm kan een erg leuke en leerrijke ervaring zijn voor de teamleden, maar kan ook ongewenste effecten met zich mee brengen. Hiervoor is belangrijk aandacht te hebben voor het volgende:
Brief je teamleden voldoende over het schema ‘Doorlichten in dialoog’. Wat gebeurt er in elke fase? Wat zijn verhelderende vragen? Wat zijn uitdagende vragen? Idealiter geef je enkele voorbeelden of oefen je met een rollenspel, een video …
Werk in kleine groepen, idealiter 3 personen, met de volgende rollen:
De verteller kiest een thema uit zijn/haar eigen praktijk dat hij wenst voor te leggen en start met toe te lichten hoe men op zijn of haar school met dit thema aan de slag gaat. De inspecteurs maken gebruik van het kader ‘Doorlichten in dialoog’ om de verteller te ondersteunen in het reflecteren over het gekozen thema.
Deze werkvorm wordt in verschillende rondes georganiseerd waarbij voor verteller minstens 20 minuten tijd gereserveerd wordt. Je kunt deze werkvormen ook schooloverstijgend gebruiken en hierbij de focus leggen op aspecten van de schoolwerking.