5x waarom

Stel vijf keer de waarom vraag en je komt tot de kern.

Inhoud en visie

sla link op in klembord

Kopieer

Soms moet je op hele andere domeinen ingrijpen om je schoolwerking te verbeteren. Om dit complex proces te ontrafelen bestaat een eenvoudige techniek. De Japanse uitvinder Sakichi Toyoda bedacht de 5x waarom-methode om problemen te analyseren. In de Toyotafabrieken werd deze methode een begrip. We gebruiken vijf keer de waarom-vraag om de werkelijke oorzaak van een probleem te analyseren. De techniek kan ook gebruikt worden om te behouden wat goed loopt!

Gebruik

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je gaat meestal met een klein team aan de slag. 
  • Je start met het toelichten van het probleem of de situatie.
  • Je stelt de eerste keer de vraag: Waarom ...? Je noteert de antwoorden in een boomstructuur. 
  • Je bekijkt welke redenen de moeite waard zijn om verder te onderzoeken. Bij deze antwoorden stel je nogmaals de waarom-vraag. Je herhaalt dit proces tot je 5 keer de waarom-vraag hebt gesteld.
  • Vervolgens ga je terug naar je hele proces en reflecteer je hierover met het team. Heb je de werkelijke oorzaak gevonden? 

Het helpt om tijdens het proces alle antwoorden te noteren, bijvoorbeeld op een bord of een groot blad, zodat iedereen mee de redenering kan volgen.

Tip: Je kunt dit ook gebruiken voor zaken die goed lopen en je wilt behouden! Probeer het maar eens.

Over deze databank

In deze toolbox vind je praktische werkvormen en instrumenten om samen met je schoolteam, leerlingen en ouders te werken aan kwaliteitsontwikkeling. We vullen deze toolbox regelmatig aan met nieuwe instrumenten.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio