- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Consult leerlingenbegeleiding: zorg en GOK regio Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.Meerdere dataMechelen
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: basissessie schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zesde jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.23 oktober 2024Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: extra onderzoek over Academisch optimismeUit het onderzoek over leerlingenstromen blijkt de enorme impact van leerlingenkenmerken op de onderwijsloopbaan van leerlingen. Vooral de kenmerken rond gelijke kansen (zoals het opleidingsniveau van de moeder, een toelage, ….) blijken sterk voorspellend voor de slaagkansen. Academisch optimistische leraren en lerarenteams blijken grotere impact te hebben zodat succes mogelijk is voor élke leerling, ongeacht de leerlingenkenmerken. Hoe kunnen we deze heilige graal van leerimpact in ons team versterken? In een eerste webinar schetst het Databistroteam de verschillende stappen in het proces. Voor de tweede stap neemt de school de bevraging over Academisch optimisme af. Ruud Lelieur bezorgt de school een onderzoeksrapport. Hiermee gaan we samen met Ruud Lelieur aan de slag tijdens een tweede webinar.OnlineOp aanvraag
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: doorstartsessie +De Databistro stapt zijn vierde jaar in. Voor de scholen die enthousiast meestappen in de onderliggende baseline van de Databistro (Succesvol oriënteren binnen de modernisering SO) voorzien we graag een aparte doorstart. Hoe kan je het reeds opgestarte onderzoek verder verrijken? Hoe zorg je ervoor met weinig inspanningen de antwoorden uit dit praktijkonderzoek te gebruiken om zoveel mogelijk impact te hebben op de leerlingenstromen? Wat zijn de volgende stappen om de onderwijsleerpraktijk samen met de leraren te versterken als motor voor succesvolle oriëntering?30 september 2024Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: doorstartsessieOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zesde jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Als je reeds deelnam aan de Databistro in 2023-24, blijft er nog werk op de plank om het onderzoek te verbreden, te verdiepen, het personeel verder te betrekken en het proces cyclisch te systematiseren. We brengen jullie in een korte doorstartsessie op de hoogte van de wijzigingen en aanvullingen binnen de Databistro om tot snelle keuzes te komen en het schooleigen reflectieproces rond succesvolle oriëntering verder uit te bouwen.26 september 2024Online
- Bootcamp effectieve feedbackHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Sterk starten met de gouden weken (Bu)BaOSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.5 juni 2025Te bepalen
- Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijsBen jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Op aanvraag
- Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijsBen jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (bao) - juniSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.17 juni 2024Online
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Zorgcontinuüm en verbindend schoolklimaat: groepsdynamiek, hoe pak je het aan in de klas?Tijdens dit initiatief ervaar je hoe je kan anticiperen op de dynamiek die ontstaat in je klasgroep.Meerdere dataOp locatie
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (so) - juni en augustus 2024Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Meerdere dataOnline
- Hoe kan je als directieteam jezelf en je schoolteam goed voorbereiden op de delibererende klassenraden? Webinar 2Als directeur wil je graag dat de delibererende klassenraden goed verlopen, dat er goede beslissingen genomen worden en dat de leraren tevreden zijn over dit belangrijk beslissingsmoment en dit allemaal in functie van een zo goed mogelijke studievoortgang voor elke leerling.23 mei 2024Online
- Hoe kan je als directieteam jezelf en je schoolteam goed voorbereiden op de delibererende klassenraden? Webinar 1Als directeur wil je graag dat de delibererende klassenraden goed verlopen, dat er goede beslissingen genomen worden en dat de leraren tevreden zijn over dit belangrijk beslissingsmoment en dit allemaal in functie van een zo goed mogelijke studievoortgang voor elke leerling.16 mei 2024Online
- Leerlingenreglementering voor aanloopstructuuronderdelen en duale structuuronderdelenTijdens deze sessie wordt de reglementering toegelicht wat betreft leerlingen in aanloopstructuuronderdelen en duale structuuronderdelen: toelatings- en overgangsvoorwaarden, studiebekrachtiging, flexibele trajecten...29 april 2024Brussel
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) Mechelen-Brussel online - mei 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.31 mei 2024Online
- Bootcamp Terugkomdag: 'Duurzaam implementeren en professionaliseren' (teamgericht)In deze terugkomdag gaan we met het team aan de slag om het nieuwe beleid duurzaam te implementeren en teams van leerkrachten duurzaam te laten professionaliseren.Op aanvraag
- Bootcamp breed evalueren in klassenraden (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we een schoolteam mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat de school aan de slag gaat met inzichten om het evaluatiebeleid en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Op aanvraag
- Bootcamp feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we een schoolteam mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat de school voldoende inzichten heeft om het beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijs (teamgericht)Ben jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Op aanvraag
- Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijsBen jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Te bepalenTe bepalen
- Bootcamp Terugkomdag: 'Duurzaam implementeren en professionaliseren'In deze terugkomdag brengen we deelnemers van de verschillende bootcamps samen. We nemen hen mee hoe we een beleid duurzaam implementeren en teams van leerkrachten duurzaam laten professionaliseren.Meerdere dataOp locatie
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (bao)Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Te bepalenTe bepalen
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) SO Mechelen-Brussel - april 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.29 april 2024Mechelen
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) BaO Mechelen-Brussel - april 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.29 april 2024Mechelen
- Zorgcontinuüm en verbindend schoolklimaat: groepsdynamiek, hoe pak je het aan in de klas?Tijdens dit initiatief ervaar je hoe je kan anticiperen op de dynamiek die ontstaat in je klasgroep.4 juni 2024Antwerpen
- Databistro+ ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: DoorstartsessieOndertussen bereikt de onderwijshervorming het vijfde jaar. In het vijfde jaar vallen vaak de meeste studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten te noteren. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Als je reeds deelnam aan de Databistro in 2022-23, blijft er nog werk op de plank om het onderzoek te verbreden, te verdiepen, het personeel verder te betrekken en het proces verder cyclisch te systematiseren. We brengen in een korte doorstartsessie jullie op de hoogte van de wijzigingen en aanvullingen binnen de Databistro zodat jullie tot snelle keuzes komen om het reflectieproces op school rond succesvolle oriëntering verder uit te bouwen.Te bepalenTe bepalen
- Databistro en Databistro+ ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Gelijk ambitieniveau in elke studierichtingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van de Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (so)Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Te bepalenTe bepalen
30 van 31