- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: wat is goed advies?Een vaak gehoorde verzuchting is dat leerlingen het advies niet volgen. We zijn geneigd om nog intenser met leerling (en ouders) aan de slag te gaan zodat zij goede keuzes kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om op een systematische en betrouwbare manier goed advies te formuleren zodat het volgen van advies de kans van de leerling op succes erg hoog maakt. Bovendien waarborgt een hoog aantal gevolgde adviezen de attractiviteit van elke studierichting. Hoe kunnen we zorgen voor een sterk cocreatief proces tussen leerling-ouders en leerkrachten om uit te monden in een studiekeuze waar de leerling succesvol kan zijn?9 maart 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: effectieve klassenradenKlassenraden zijn uitgelezen momenten waar opvattingen over het leren en onderwijzen op school zichtbaar worden. Hoe kunnen we tijdens klassenraden zicht krijgen op het denken, handelen en praten met/over leerlingen binnen het lerarenteam? Hoe gaan we hiermee aan de slag om het academisch optimisme in het team te bevorderen? Hoe organiseren we de klassenraden zodat de focus komt te liggen op de zoektocht naar meer succes voor élke leerling? We gebruiken de beeldvorming om te reflecteren over de ondersteuningsnoden van leerlingen en hoe we die via effectieve klassenraden kunnen opvolgen.2 december 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.4 november 2025Online
- Evaluatie en studiebekrachtiging - de delibererende klassenraad in het voltijds secundair onderwijs (APR3)Tijdens dit initiatief wordt de reglementair kader over de delibererende klassenraad toegelicht.21 mei 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: lessen met effect - effectieve didactiekVanuit de Databistro worden misschien een aantal knipperlichten zichtbaar. Om de onderwijsleerpraktijk te versterken kan je inzetten op effectieve didactiek. In deze webinar maken we kennis met de visual ‘Lessen met effect’, duiken we in de wereld van sterke didactische praktijken en zoeken manieren om de impact op het leren te verhogen in de richting van succes voor élke leerling.22 januari 2026Online
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Bootcamp effectieve feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedbackHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Meerdere dataGent
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van evalueren en rapporteren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en rapport te moderniseren. De kern van dit bootcamp heeft een try-out gekend met directies met meer dan 10 jaar onderwijservaring. Op hun advies is dit een tweedaagse geworden.Meerdere dataGent
- Traject op maat: 'Goede studiekeuzes maken in het secundair onderwijs'.Ben je bezorgd over de toekomst van je leerlingen? Vind je het uitdagend om hen te begeleiden bij het maken van de juiste studiekeuze? Onderwijsloopbaanbegeleiding is een complexe taak, maar met de juiste tools en inzichten kun je een groot verschil maken. In dit traject bieden we je praktische houvast om je leerlingen effectief te ondersteunen en tot een gedragen advies te komen. We baseren ons op het Gemeenschappelijk funderend leerplan en helpen je om vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te bieden. We gaan in gesprek om het traject op maat van jouw school vorm te geven. We houden rekening met de noden en groeikansen in jouw specifieke context.Op aanvraag
- Bootcamp evalueren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een bootcamp samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag