- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: wat is goed advies?Een vaak gehoorde verzuchting is dat leerlingen het advies niet volgen. We zijn geneigd om nog intenser met leerling (en ouders) aan de slag te gaan zodat zij goede keuzes kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om op een systematische en betrouwbare manier goed advies te formuleren zodat het volgen van advies de kans van de leerling op succes erg hoog maakt. Bovendien waarborgt een hoog aantal gevolgde adviezen de attractiviteit van elke studierichting. Hoe kunnen we zorgen voor een sterk cocreatief proces tussen leerling-ouders en leerkrachten om uit te monden in een studiekeuze waar de leerling succesvol kan zijn?9 maart 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.Te bepalenTe bepalen
- Evaluatie en studiebekrachtiging - de delibererende klassenraad in het voltijds secundair onderwijs (APR3)Tijdens dit initiatief wordt de reglementair kader over de delibererende klassenraad toegelicht.21 mei 2026Online
- Bootcamp effectieve feedbackVertrekkend van de noden van je school, geven we vorm aan een bootcamp dat je evaluatiebeleid optimaliseert vanuit de focus effectieve feedback.Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedbackIn dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te optimaliseren.Meerdere dataGent
- Traject op maat: 'goede studiekeuzes maken in het secundair onderwijs'Ben je bezorgd over de toekomst van je leerlingen? Vind je het uitdagend om hen te begeleiden bij het maken van de juiste studiekeuze? Onderwijsloopbaanbegeleiding is een complexe taak, maar met de juiste tools en inzichten kun je een groot verschil maken. In dit traject bieden we je praktische houvast om je leerlingen effectief te ondersteunen en tot een gedragen advies te komen. We baseren ons op het Gemeenschappelijk funderend leerplan en helpen je om vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te bieden. We gaan in gesprek om het traject op maat van jouw school vorm te geven. We houden rekening met de noden en groeikansen in jouw specifieke context.Op aanvraag
- Bootcamp evaluerenIn deze teamgerichte vorming nemen we samen het huidige evaluatiebeleid van je school onder de loep. Vertrekkend van de noden van je school, geven we vorm aan een bootcamp dat je evaluatiebeleid optimaliseert.Op aanvraag