Voor een goede start van het leerproces is het belangrijk dat je van elke leerling een beeld vormt zonder oordeel of voorbehoud én dat op basis van informatie uit verschillende bronnen. Dat is het doel van de begeleidende klassenraad aan het begin van het schooljaar, de portretterende klassenraad.
Bij een nieuwe inschrijving kan de informatie die het intakegesprek en het inschrijvingsformulier hebben opgeleverd, gestroomlijnd worden en een plaats krijgen in het dossier van de leerling. Voor je eigen leerlingen kan hetzelfde gebeuren met de relevante informatie van het voorgaande schooljaar.
In sommige scholen wordt deze klassenraad al eind augustus georganiseerd. In andere scholen vinden de portretterende klassenraden eind september (of oktober) plaats. Dan kun je een beeld vormen van de beginsituatie en kun je de informatie kritisch toetsen en aanvullen.
Het uitzonderlijke voorbije schooljaar zorgt voor een uitzonderlijk beginsituatie voor elke leerling. De coronamaatregelen en het afstandsleren dagen je uit om creatief aan de slag te gaan. De onderwijsbehoeften van je leerlingen verschillen sterker dan voorheen. Elke leerling heeft drempels ervaren om optimaal tot leren te komen. Je besteedt bijzondere aandacht aan de beginsituatie van leerlingen met een lage sociale economische status, ook GOK-leerlingen genoemd, aan leerlingen die in precaire en kwetsbare gezinssituaties leven en aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Daarom bekijk je deze behoefte(n) vanuit verschillende informatiebronnen. Breed observeren, verbindend werken en handelingsgericht werken vormen hierbij de uitgangspunten.
In deze stap gaan we na welke onderwijsbehoefte(n) je leerling heeft. De COVID-19-crisis vraagt om een versterkte dialoog tussen leerling, school en gezin en om je leerlingen (en hun ouders) actief te betrekken. Het is belangrijk om in de eerste weken van het nieuwe schooljaar zoveel mogelijk contact te leggen met je leerling, met je klasgroep, met de ouders, met de leerlingenbegeleiding, met je vakgroep, het CLB en ondersteuners wanneer het gaat om specifieke onderwijsbehoeften.
Ouders en leerlingen actief betrekken als gelijkwaardige partners is de basis voor een vertrouwensvolle interactie. Wanneer je leerling zijn of haar leerproces mee kan regisseren en daarvoor de juiste feedback krijgt, wordt er dieper geleerd.
Je kunt hiervoor onder andere gebruik maken van drie instrumenten.
In het dossier van de leerling, al dan niet digitaal, is heel wat informatie voor de beeldvorming door de portretterende klassenraad te vinden. Zowel het overleg met de klassenleraar van het vorig schooljaar als de informatie uit de delibererende klassenraad is hier het vertrekpunt.
Deze leidraad helpt je de juiste vragen te stellen.
De ouders hebben de voorbije maanden een specifieke rol gekregen die ze al of niet hebben kunnen opnemen en waren betrokken partij in het afstandsleren. Hun ervaringen en noden ten aanzien van het leren van hun kind betrekken bij de beeldvorming is nu meer dan ooit opportuun.
Het document bevraging ouders helpt je om de ouders bij de beginsituatie te betrekken.
Je vakgroep wil te weten komen welke leerplandoelstellingen niet volledig bereikt werden. Ze wil ook vaardigheden van de leerlingen in kaart brengen. Met de inspiratievragen uit dit document kun je de betrokkenheid van je vakgroep bij de beeldvorming op de klassenraad vergroten.
Een bijzondere situatie vraagt je om bijzondere aandacht te schenken aan competenties die leerlingen ontwikkelen om informatie op te nemen en te verwerken. De twee tools die je hieronder kunt downloaden helpen je om leercompetenties en de leermotivatie in te schatten. Het is slechts een greep uit de vele competenties.
Deze tools spelen in op drie niveaus:
Je kunt het geheel bekijken of je kunt een focus leggen als eerste opstap. De tool is een basis om van te vertrekken, geen eindpunt.
De centrale vragen voor het verwerken van alle informatie uit de verzamelfase zijn:
Dit gebeurt het beste door de klastitularis in samenwerking met de leerlingenbegeleiding en de directie. Het is de basis voor het verloop van de klassenraad.
De regelgeving stelt dat de directeur of een afgevaardigde van de directeur de begeleidende klassenraad voorzit. Dit kan bijvoorbeeld een adjunct-directeur, een graadcoördinator of de klassenleraar zijn. Elke school beslist zelf hoe dit concreet wordt ingevuld.
Maak samen afspraken over wat er nodig is om een gestructureerde, efficiënte klassenraad te organiseren. Spreek samen af:
Je bespreekt je leerlingen gestructureerd. Het doel van de portretterende klassenraad is het scherpstellen van de beginsituatie en afspraken voor de ondersteuning en de begeleiding van de leerling met concrete maatregelen en acties. Je werkt doelgericht. In de meeste gevallen start je met een korte bespreking van het functioneren van de klasgroep. Vervolgens kan de klassenraad overgaan tot het bespreken van de individuele leerlingen. Dit doe je op basis van waarneembare gegevens.
Om je te ondersteunen om met elkaar en over een leerling een goed gesprek te voeren op een klassenraad, bieden we hieronder de vier stappen van verbindende communicatie aan. Deze vier stappen inzetten, heeft enkele voordelen:
Daarnaast biedt verbindende communicatie leerkansen om:
Het model van verbindende communicatie is erg eenvoudig en bestaat uit vier elementen:
Wat houden deze elementen in en hoe verhouden ze zich tot elkaar? De leidraad verbindend samenwerken in de klassenraad biedt je meer informatie.
Goed begonnen is half gewonnen: de klassenraad maakt duidelijke afspraken die helder genoteerd worden in het dossier van de leerling.
Volgende aandachtspunten kunnen je daarbij ondersteunen: