- Bij het doel rond de onderzoekscompetentie bieden we leerlingen bij uitstek de mogelijkheid en de autonomie om te itereren: het hernemen van (een deel van) het onderzoek om tot een beter resultaat te komen. Ook daar is het proces belangrijker dan het uiteindelijke resultaat.
- De onderzoekscompetentie biedt mogelijkheden om andere onderzoeksmethoden te verkennen (bijvoorbeeld: link naar wetenschapsgeschiedenis, wetenschaps- en techniekfilosofie, onderzoek met burgerparticipatie …).
- Het doel rond de onderzoekscompetentie nodigt uit om meer aandacht te besteden aan het raadplegen en screenen van bronnen en vakliteratuur.
- De onderzoekscompetentie mag uitgevoerd worden in leerlingenteams en kan ook opgesplitst worden in deelonderzoeken.
Inspirerende voorbeelden:
Focus van het onderzoek: zoutarme voeding |
Specifieke inhouden leerplan | Mogelijke onderzoeksvragen | Mogelijke vormen van onderzoek |
III-NatS'-da LPD 8C-9C | Wat is de invloed van zoutreductie op de sensoriële eigenschappen van het brood? | Experimenteel onderzoek |
III-NatS'-da LPD 8C-9C III-NatS’’-d LPD 14B, 15B III-Gez-da LPD 25, 26 III-Spo-da LPD 25 | Wat is de invloed van zoutreductie in voeding op de gezondheid van de mens? | Literatuur- en bronnenonderzoek |
III-NatS'-da: LPD 8C-9C | Welk recept zorgt voor een zoutarm brood dat voldoet aan de smaakverwachting van 12- tot 18-jarigen? | Ontwerponderzoek ondersteund met enquête, smaakpanel (aftoetsing aan doelgroep) |
Focus van het onderzoek: energie |
Specifieke inhouden leerplan | Mogelijke onderzoeksvragen | Mogelijke vormen van onderzoek |
III-NatS'-d LPD 18C III-NatS'’’-d LPD 18C III-NatS-d LPD 22C, 23C III-BCW-d LPD 22C, 23C III-BCSW-d LPD 22C, 23C III-BCT-da LPD 14C III-TWE-d LPD 56 | Wat is de invloed van abiotische omgevingsfactoren op evenwichtsreacties bij de zoutwinning? | Experimenteel onderzoek |
Welke methode van ertsenwinning is het meest geschikt voor de ontwikkeling van duurzame batterijen voor elektrische voertuigen? | Literatuur- en bronnenonderzoek |
Focus van het onderzoek: Geluid (elektromagnetisme, trillingen en golven) |
Specifieke inhouden leerplan | Mogelijke onderzoeksvragen | Mogelijke vormen van onderzoek |
III-Fys-d LPD 4 III-ArIn-da LPD 28 III-NatS-d LPD 18F, 19F, 21F, 22F | Welke ingrepen leiden tot een verbetering van de akoestische ervaring van een gegeven lokaal? | Ontwerponderzoek (ondersteund door experimenteel onderzoek) |
III-NatS-d LPD 5F, 6F III-BCSW-d LPD 5F, 6F | Welk ontwerp van luidspreker genereert de beste geluidsweergave voor een gegeven frequentiebereik? | Ontwerponderzoek (ondersteund door experimenteel onderzoek) |
III-NatS-d LPD 18F, 19F, 21F, 22F III-BCSW-d LPD 18F, 19F, 21F, 22F | Welk ontwerp van behuizing genereert de beste geluidsweergave voor een gegeven frequentiebereik en bij een gegeven luidspreker? | Case study: ontwerponderzoek aangevuld met experimenteel onderzoek en literatuuronderzoek |
Focus van het onderzoek: krachtvelden |
Specifieke inhouden leerplan | Mogelijke onderzoeksvragen | Mogelijke vormen van onderzoek |
III-NatS-d LPD 16F | Op welke manier hebben denk- en werkwijzen in STEM doorheen de geschiedenis geleid tot het huidige begrip van krachtvelden? | Literatuur- en bronnenonderzoek |
Focus van het onderzoek: life sciences |
Specifieke inhouden leerplan | Mogelijke onderzoeksvragen | Mogelijke vormen van onderzoek |
III-NatS-d; III-BCW-d; III-BCSW-d; III-NatS'-d; III-NatS'’’-d LPD 1B, 2B, 11B, 12B | Op welke manier hebben denk- en werkwijzen in wetenschappelijk onderzoek doorheen de geschiedenis geleid tot het huidige begrip van single cell technology? | Literatuur- en bronnenonderzoek |
III-NatS-d LPD 11B, 12B, 13B III-BCW-d LPD 11B, 12B, 13B III-BCSW-d LPD 11B, 12B, 13B III-BCT-da LPD 7B, 8B, 9B III-NatS-da LPD 7B, 8B, 9B | Hoe kan het eigen lichaam worden ingezet om gewenste eiwitten aan te maken? | Literatuur- en bronnenonderzoek |
III-NatS-d 2B, 5B, 15C III-BCW-d 2B, 5B, 15C III-BCSW-d 2B, 5B, 15C | Welke rol kunnen nanomedicijnen innemen in toekomstige geneeskunde? | Literatuur- en bronnenonderzoek |
Focus van het onderzoek: duurzaam proteïnerijk voedsel |
Specifieke inhouden van het leerplan | Mogelijke onderzoeksvragen | Mogelijke vormen van onderzoek |
III-AgPl-da LPD 12, 13 III-NatS-da LPD 4C III-NatS-da LPD 13+ | Wat zijn de voorwaarden om proteïnen op een duurzame manier te produceren? | Experimenteel onderzoek Onderzoek bij opzetten van een proefteelt Literatuur- en bronnenonderzoek Enquête |
III-AgDi-da LPD 16 | Wat is het belang van pensbestendige en darmverteerbare proteïnen in veevoer binnen een duurzame landbouw? | Experimenteel onderzoek Literatuur- en bronnenonderzoek Enquête |
III-NatS-da LPD 4C, 8C | Waarom bevat evenwichtige voeding zowel dierlijke als plantaardige proteïnebronnen binnen een duurzaam voedselvraagstuk? | Literatuur- en bronnenonderzoek Experimenteel onderzoek Enquête |
III-NatS-da LPD 6B, 8B, 9B | Hoe kunnen met DNA-technologie proteïnerijke gewassen droogteresistent worden gemaakt bij een wijzigend klimaat? | Literatuur- en bronnenonderzoek |