Inspiratie integratie doelen Zorg

Dit document inspireert bij de uitwerking van de doelen 'Zorg’ in het leerplan van het 7de jaar na OK3 Verzorgende - Zorgkundige.  Vooral voor de doelen over veel voorkomende aandoeningen en stoornissen (LPD 21), het uitvoeren van handelingen (LPD 22, 23, 24), het nemen van preventieve maatregelen (LPD25) en EHBO (LPD26) is er een rechtstreekse onderlinge link vanuit de gezondheidspatronen van Gordon.

De logische vooropleiding op deze studierichting is de 3de graad Basiszorg en ondersteuning (3de graad - A-finaliteit). In de 3de graad leerden de leerlingen de verschillende lichaamsstelsels, de preventieve maatregelen om gezondheid te bevorderen en de invloed op het menselijk functioneren kennen. Het is zinvol om de voorkennis van de leerlingen in dit zevende jaar herop te frissen. Hierbij focus je op die inzichten die nodig zijn in functie van het uitvoeren van verzorgende en zorgkundige handelingen.  
 
In dit document worden per gezondheidspatroon achtereenvolgens volgende onderwerpen uitgewerkt:

  • we starten met een overzicht van de leerstof die in de 3de graad Basiszorg en onderstuning aan bod kwam (voorkennis). 
  • vervolgens noteren we de link met doelen van het kwaliteitsvol handelen (en in het bijzonder de link met observeren)
  • vervolgens noteren we de link met doelen zorg. Bij de doelen zorg wordt per gezondheidspatroon achtereenvolgens inspiratie geboden bij LPD 21 tot en met LPD 26.
    In  LPD 21 herhaal je best die anatomische inzichten die belangrijk zijn in functie van de zorgkundige handelingen. Het begrip ‘veel voorkomende’ is vrij ruim en laat toe hierin zelf keuzes te maken Ook hier is het belangrijk dit te doen vanuit het perspectief van de verzorgende en de zorgkundige. Wij noteerden in dit document die aandoeningen die wij als relevant beschouwen. De aandoeningen die cursief gedrukt zijn, kunnen, maar hoeven niet noodzakelijk aan bod te komen. 
We geven mee dat in dit document vrij weinig wordt ingegaan op veel voorkomende psychische aandoeningen. De vakgroep denkt zelf na wat de meest logische opbouw van de cursus is en welke aandoeningen, handelingen, preventieve maatregelen enz. worden opgenomen. Zoals aangegeven doe je dit vanuit het perspectief van de verzorgende/zorgkundige alsook vanuit de keuze voor bepaalde stagesettings, de context van de school enz, ...                                    
Tot slot is het belangrijk dat de doelen zorg in relatie worden gebracht met de doelen uit het kwaliteitsvol handelen en de leerplandoelen uit de andere rubrieken.

Vanuit integratie met leerinhouden m.b.t. kwaliteitsvol handelen, psychologie, zorgrelatie, agogisch handelen en maatschappelijke context van het werkveld kunnen ook leerinhouden m.b.t. de overige gezondheidspatronen verwerkt worden in (geïntegreerde) casussen 

Wil je dit overzicht graag in een downloadbare versie? Onderaan deze pagina kan je het document ook in een download terugvinden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio