We bespreken de minimale verwachting van het leerplandoel, vanuit Gezondheidszorg en inspireren met mogelijke onderzoeksopdrachten en werkvormen om bepaalde fasen in de onderzoekscyclus aan te pakken en te evalueren.
In volgende opname duiden we de verwachting van het leerplandoel en inspireren we met een concreet voorbeeld om deze verwachting te realiseren.
Nog meer informatie over de onderzoekscompetentie vind je op de PRO.-pagina.
Het evaluatiebeleid van de school is gebaseerd op een gedeelde omschrijving van de term evalueren; 'het toekennen van een waardeoordeel om het leren krachtiger te maken’. Je maakt het leren als het ware ‘zichtbaar’.
Zowel uit deze omschrijving als uit de aard van het leerplandoel (‘de leerling doorloopt een onderzoekscyclus') volgt onvermijdelijk dat er vooral aandacht is voor het proces en zeker niet alleen voor het ‘resultaat’ van het onderzoek. Nog meer informatie over het evalueren van de onderzoekscompetentie vind je zeker op de daartoe ontworpen PRO.-pagina.
Net zoals bij het evalueren van alle andere leerplandoelen, streef je naar een kwaliteitsvolle manier van evalueren. Deze kwaliteit zal minder afhangen van de omvang van het onderzoek dan van de aandacht die jij en je leerlingen besteden aan de manier waarop de verschillende fasen doorlopen worden.
Een kwaliteitsvolle evaluatie kenmerkt zich door zeven kwaliteitscriteria. Meer duiding hierover vind je op de PRO.-pagina kwaliteitsvol evalueren; alsook een onepager die deze zeven criteria visualiseert. Als we deze kwaliteitscriteria op de onderzoekscompetentie leggen, gaan we aldus volgende zaken na:
Op de PRO.-pagina ontdek je vragen die je helpen om kritisch te reflecteren over de kwaliteit van je evaluatie volgens deze 7 criteria. De info inspireert ook met voorbeelden over hoe je met elk criterium voor de onderzoekscompetentie aan de slag kan. Samenvattend is een onepager ontworpen die deze info verzamelt. We voegden hierna een screenshot van deze onepager toe. Je kan de visualisatie via de PRO.-pagina downloaden (onderaan).
Bij het 3de criterium, de evaluatie van de onderzoekscompetentie is betrouwbaar en objectief, inspireren we met een aantal mogelijke kwaliteitsverwachtingen die je in fasen van de onderzoekscyclus als uitgangspunt kan nemen om objectieve evaluatiecriteria te bedenken. Ook voor dit criterium in het bijzonder is een onepager ontworpen die deze info verzamelt. We voegden hierna een screenshot van deze onepager toe. Je kan de visualisatie via de PRO.-pagina downloaden (onderaan).
Behoed je tot het bedenken van objectieve evaluatiecriteria die louter productgericht zijn. Een onderzoekscyclus doorlopen is meer dan het opstellen van een correct onderzoeksvraag, een onderzoeksmethode correct uitvoeren ... Ook het zicht op wat de leerling leerde en hoe hij groeide in de onderzoekende houding, is belangrijk.
Mogelijke reflectievragen waarmee leerlingen hun proces en onderzoekende houding overdenken