Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.
Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.
Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Dit document is van toepassing op de derde graad D-finaliteit Informatica- en communicatiewetenschappen, Mechatronica, Technologische wetenschappen en engineering.
Hieronder worden een aantal werkwoorden die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt
De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij de horizontale worp.
Leerplandoel: III-TWE-d LPD 24, III-Mec-d LPD 27
De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij de samengestelde beweging
Leerplandoel: III-TWE-d LPD 25+, III-Mec-d LPD 28+
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij de eenparig cirkelvormige beweging.
Leerplandoel: III-TWE-d LPD 26, III-Mec-d LPD 29
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren het effect van inwerkende krachten op de bewegingsverandering van een systeem in één en twee dimensies aan de hand van de drie wetten van Newton.
Leerplandoel: III-TWE-d LPD 27, III-Mec-d LPD 30
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen stellen de evenwichtsvergelijkingen op bij statisch evenwicht (in het vlak en driedimensionaal) en voeren berekeningen uit.
Leerplandoel: III-TWE-d LPD 28, III-Mec-d LPD 31
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen analyseren en kwantificeren de dynamica van systemen bij translatie en rotatie.
Leerplandoel: III-TWE-d LPD 29, III-Mec-d LPD 32
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 3de graad D- en D/A-finaliteit.