Hoe verloopt een pedagogische inspectie internaten?
Eind mei 2024 stuurde de onderwijsinspecie een bevraging uit naar alle internen en ouders (voor alle onderwijsinternaten van alle netten). In deze bevraging stonden ongeveer dezelfde vragen als die van de try-outbezoeken. Alle data die de onderwijsinspectie hieruit verzameld, gebruiken ze als een soort van responswijzer.
Alle data die de onderwijsinspectie hieruit verzameld, zal gebruikt worden als een soort van responswijzer. De internaten kunnen dan de uitslagen van hun eigen bevragingen (die blijven gebeuren tijdens de inspectiebezoeken) leggen naast de resultaten van de responswijzer. Hoe reageren andere ouders en internen hier?
De onderwijsinspectie geeft online toelichting over deze geplande responswijzer en de verzamelde data op 10 september 2024 of op 23 september 2024, telkens van 10.30 tot 11.30 uur.
Een pedagogische inspectie verloopt in verschillende onderdelen. Op de website van de onderwijsinspectie vind je de meest actuele informatie over het bezoek. Onderstaande toelichting kan je verder op weg helpen.
Een inspectiebezoek wordt aangekondigd en de inspectie plant een digitaal overleg in. Daar overloopt de inspectie gedetailleerd en in overleg het verloop van het inspectiebezoek en maken ze afspraken met jou als de directeur over hoe het bezoek het best kan verlopen.
Je kunt het verloop van een inspectiebezoek rustig nalezen in het document Informatie over de doorlichting.
We lichten het verloop van een inspectie toe in onderstaande presentatie.
De inspectie start steeds op maandag. De gesprekken met de verschillende mensen worden via bepaalde methodieken aangepakt om echt tot een dialoog te kunnen komen. Dinsdag en/of woensdag zijn de inspecteurs langer aanwezig op internaat om een aantal momenten mee te beleven en met internen in gesprek te gaan. Op donderdag vinden normaal het reflectiegesprek (1,5 uur) en het synthesegesprek (30 minuten) plaats.
Initieel kunnen de inspecteurs met drie komen, na verloop van tijd zal het telkens een team van twee mensen zijn. De inspecteurs zullen zich opsplitsen, zodat ze meerdere aspecten van de werking simultaan kunnen onderzoeken.
De coördinerend inspecteur van de doorlichting in de onderwijsinternaten is Els Vermeire.
De onderwijsinspectie publiceert per trimester een overzicht van de internaten die aan de beurt komen dat trimester. (Overzicht aangekondigde doorlichtingen). Enkele weken op voorhand krijg je als internaat ook een e-mail met de aankondiging.
De directeur beslist wie rond de tafel zit van teamleden en van internen. Uiteraard kunnen inspecteurs tijdens de rondgang spontaan mensen aanspreken, alsook internen. De inspecteurs nemen immers deel aan bepaalde momenten in de werking.
De inspectie gaat niet met ouders in gesprek.
Voorlopig zal er niet met scenario’s worden gewerkt bij de doorlichting van de internaten. De inspectie wil eerst een totaalbeeld krijgen van de onderwijsinternaten.
Het reflectiegesprek dat vóór het synthesegesprek komt, is een uitwisseling, waar best dezelfde mensen op aanwezig zijn die ook deelnamen aan de eerste gesprekken rondom het beleid, de kwaliteitsontwikkeling, het personeels- en professionaliseringsbeleid. De directeur bepaalt zelf welke opvoeders hij/zij inzet voor de verschillende gesprekken die gevoerd worden.
De pedagogische begeleiding mag niet aanwezig zijn tijdens het reflectiegesprek.
Het synthesegesprek is het laatste gesprek van een halfuur waar louter kort de attestering wordt meegedeeld. De toelichtingen gebeurden vooraf tijdens het reflectiegesprek en deze worden ook genoteerd in het inspectieverslag.
Aangezien de onderwijsinspectie zelf aangaf dat het weinig zin heeft om aanwezig te zijn tijdens het synthesegesprek van een halfuur waar enkel toegelicht wordt wat het advies is, zal de pedagogische begeleiding omwille van efficiëntiewinst daar ook niet aanwezig zijn.
We raden wel sterk aan dat iemand van het bestuur aanwezig is bij het synthesegesprek.
Best is de notulist iemand die de werking van het internaat wat kent. Een secretariaatsmedewerker van een betrokken school bv. kan ingezet worden als notulist tijdens het reflectie- en synthesegesprek.
Wanneer de persoon die de notulen verzorgt, minder emotioneel betrokken is bij het proces, is de kans groter dat alles goed wordt geregistreerd.
Een notulist is enkel toegelaten in het reflectiegesprek en het synthesegesprek, dus niet tijdens de andere fasen van het inspectiebezoek
Er bestaan verschillende attesteringen/adviezen die de inspectie kan toekennen; meer info vind je op Welke adviezen zijn er?. Het advies wordt toegekend via de ontwikkelingsschalen.
Je moet alle leden van het team inlichten over het doorlichtingsverslag.
Als internaat hoef je aan de ouders het doorlichtingsverslag niet te bezorgen. De doorlichtingsverslagen worden wel steeds publiek online toegankelijk gesteld. Dit gebeurt meestal een drietal maanden na de doorlichting. Ouders kunnen het dus zelf opzoeken.
Sommige internaten zijn naar aanleiding het decreet gefusioneerd. Het is de directeur die aangeeft of de vestigingen als geheel of afzonderlijk geïnspecteerd worden.
Topsporterinternaten (binnen katholiek onderwijs gaat dit over één internaat) zullen ook worden geïnspecteerd op een aantal kritische kenmerken die samenhangen met dit statuut. (in welke mate realiseren of dragen deze onderwijsinternaten bij aan de ondersteuning van deze topsporters?). Dit zal niet zichtbaar zijn in de ontwikkelingsschalen, maar inspecteurs zullen wel inzoomen op de samenwerking tussen het internaat, de school en de topsportfederatie.
Een interessant verslag rond dit thema kan je vinden op de site van de onderwijsinspectie.
Nieuw regelgevend kader voor fixatie en vrijheidsbeperkende maatregelen
Onderwijsdecreet XXXIV brengt een nieuw regelgevend kader met zich mee voor fixatie en vrijheidsbeperkende maatregelen, ook voor internaten. Het is duidelijk dat dit zeer uitzonderlijke maatregelen zijn binnen een context van bijzondere pedagogische situaties; met name in internaten die toegespitst zijn op internen met een specifieke medische problematiek.
Een doorsnee onderwijsinternaat zal deze maatregelen niet toepassen en hoeft bijgevolg geen specifiek kader op te nemen in het reglement. Internaten die dit echter wel systematisch toepassen gezien hun doelpubliek, moeten hierrond een kader opnemen in het reglement (cfr. het model internaatsreglement).
In de meeste onderwijsinternaten zal dit dus niet aan de orde zijn. We raden altijd aan om maximaal in te zetten op preventie, en dat waar nodig de internaatsmedewerker samen met de groep weggaat van de intern die eventueel agressief wordt of een woedeaanval krijgt.
Er zijn enkele kleine aanpassingen gebeurd aan de ontwikkelingsschalen ten opzichte van de try-out.
Concreet gaat het over het schrappen van de ‘inschrijvingscode’ bij de werkingsprincipes, omdat dit niet in het decreet werd opgenomen.Voor het personeelsbeleid en het professionaliseringsbeleid werkt de inspectie met drie onderdelen in plaats van vier (van IP1 en IP 2 werd één ontwikkelingsschaal gemaakt).
De vernieuwde ontwikkelingsschalen staan intussen online op de website van de onderwijsinspectie.
Op de website van de onderwijsinspectie vind je een overzicht van de documenten die je nodig hebt. Je bezorgt ze een week op voorhand aan de inspectie.
We geven hier meer informatie over enkele van de documenten die je moet indienen.
De onderwijsinspecteurs hebben de expliciete opdracht gekregen om na te gaan of de verplichte elementen die in het internaatreglement moeten opgenomen zijn (zoals staat vermeld in het decreet) ook daadwerkelijk zijn opgenomen in het eigen internaatreglement. Dit zal nagegaan worden tijdens een desk analysemoment.
Het professionaliseringsplan dat opgevraagd wordt, gaat enkel over internaatmedewerkers die opvoedkundige taken op zich nemen. Logistiek en arbeidspersoneel hoeft dus niet opgenomen worden in het professionaliseringsplan, alhoewel je dat uiteraard wel mag doen als je dat zinvol vindt als directeur.
Weet je niet goed hoe je aan zo een professionaliseringsplan moet starten? Bezoek dan onze PRO.-pagina Professionaliseringsplan internaten.
De inspectie kan tijdelijk toegang vragen tot een ev. gebruikt internenvolgsysteem. Door de inspecteurs tijdelijk deze toegang te verlenen, overtreed je als directeur niet de GDPR-wetgeving, dit is afgetoetst op het hoogste niveau.
Gegevens die ze raadplegen worden door hen niet bewaard of verspreid. Na de inspectie moet je de tijdelijke toegangsrechten van de inspecteurs terug verwijderen.
Voor de internaten waarvoor dit van toepassing is: de inspectie gaat na of de bepalingen van de afsprakennota en het ondersteuningsplan worden uitgevoerd. Let op: dit is tegen 1 september 2024 zeker nodig voor de nieuw ingeschreven internen.
Volgend jaar willen we je graag ondersteunen bij deze eerste pedagogische inspectieronde.
Als je een begeleidingsnood hebt na een doorlichting, graag ons zo snel mogelijk het ontwerpverslag doormailen. In bijlage vind je een overzicht welke internaten hun inspectieverslag naar Barbara en welke internaten hun verslag naar Anja mailen.
We nemen dan binnen de twee weken digitaal contact met je op om te bespreken wat de ondersteuningsnoden precies zijn en welke aanpak we gaan volgen. Wil je een afgevaardigde van je bestuur bij dat digitaal contact laten aansluiten? Dan kan dat.
Internaten met de grootste noden zullen voorrang krijgen bij ondersteuning; internaten die een doorlichtingsverslag 2A krijgen, beschouwen we als een internaat met grootste noden.
Internaten met een verslag 1B kunnen ook vragen hebben, ook zij mogen contact nemen. We proberen dan, in de mate van het mogelijke, internaten met soortgelijke vragen te clusteren en te kijken wat helpend kan zijn.
Internaten met een verslag 1A hoeven geen overleg aan te vragen, maar we ontvangen ook graag van hen het verslag.
Om zoveel mogelijk internaten te kunnen ondersteunen plannen we waar mogelijk digitaal overlegmomenten in. Eventueel groeperen we internaten die rond dezelfde thema’s aan de slag gaan.