Wanneer wordt een IAC-verslag opgemaakt?

Vooraleer een IAC-verslag wordt opgemaakt, heb je als schoolteam al een hele weg afgelegd. Denk maar aan de voorafgaande fasen van brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg. Bij de realisatie van het zorgbeleid, had je er aandacht voor dat er

  • maximaal ingezet werd op het realiseren van het GC
  • handelingsgericht en flexibel werd omgegaan met dat GC
  • waar nodig redelijke aanpassingen voorzien werden binnen het GC.

Het kan zijn dat het zorgaanbod van je school en de eventuele ondersteuning door externen, onvoldoende antwoord bieden op de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling. Bij het leren en participeren botsen deze leerling en deze school op barrières. Het kan zijn dat de aanpassingen die nodig zijn opdat de leerling het gemeenschappelijk curriculum (GC) kan volgen en die tegemoetkomen aan de ondersteuningsvraag van de leerling, disproportioneel of onvoldoende zijn. In dat geval heeft de leerling nood aan een IAC-verslag.

De overstap naar een individueel aangepast curriculum is eerder een uitzondering en een weloverwogen beslissing, in overleg met alle betrokkenen. Het CLB heeft de regie over de opmaak van een IAC-verslag. In de regelgeving is het beschikken over een IAC-verslag een voorwaarde om toegang te hebben tot een individueel aangepast curriculum.
Voor het schoolteam betekent het dat de maatregelen van de vorige fase ook in deze fase onverkort worden verder gezet. Het gaat dus als het ware om een ver doorgedreven vorm van differentiatie die verder bouwt op de vorige fasen van het zorgcontinuüm. Eens een leerling een IAC-traject volgt, verdwijnt in principe wel het perspectief op het behalen van het getuigschrift basisonderwijs.

Het CLB stelt een IAC-verslag op voor een leerling als blijkt dat de aanpassingen, waaronder remediërende, differentiërende, compenserende en dispenserende maatregelen die nodig zijn om de leerling binnen het gemeenschappelijk curriculum (GC) te blijven meenemen, disproportioneel of onvoldoende zijn. De leerling die beschikt over een IAC-verslag, kan een individueel aangepast curriculum volgen in het gewoon onderwijs of zich inschrijven in het buitengewoon onderwijs in het type dat vermeld wordt in het verslag. De beslissing om te kiezen voor een invidivueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs of in het buitengewoon onderwijs ligt bij de ouders en de leerling.

Contact

Jana Gastmans
pedagogisch begeleider
      0486 58 70 20
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio